Miért időszerű a filozófiai antropológia?
Absztrakt
Az emberi életforma filozófiai értelmezésére irányuló kortárs törekvések egyfajta harapófogóban találják magukat a reflektálatlan antropocentrizmus és annak antihumanista ellenlábasai között. E szélsőséges álláspontokat motiváló történelmi tapasztalatokról és megfontolásokról adok kritikus áttekintést azt megmutatandó, hogy marad játéktér a filozófiai antropológia számára, sőt, égető szükség van erre a vizsgálódási irányra. A gondolatmenet kiindulópontja a kortárs filozófiában elterjedt reflektálatlan antropocentrizmus, amely nem tulajdonít jelentőséget annak a ténynek, hogy az emberi lény a biológiai
élet egyik sajátos módozata. E vakfolt betudható a természet marginalizálódásának a modernitásban, illetve ezzel összefüggésben a formalisztikus önértelmezések előtérbe kerülésének. A reflektálatlan antropocentrizmus antihumanista túlkorrekciójaként fogalmazódnak meg azok az antihumanista álláspontok, amelyek tagadják az emberi életforma normatív jelentőségét, invarianciáját, vagy kategoriálisan egyedülálló voltát. A humanizmus korai modernitáshoz köthető felemelkedéséhez hasonlóan az antihumanizmus jelenkori elterjedéséhez is nagy horderejű történelmi tapasztalatok szolgálnak indítékként. Az antihumanizmus itt tárgyalt változatainak hátterében (1) a szcientizmus, (2) a kollektív kudarcainkra adott mizantróp reakció, (3) az emberi életformák történelmi változékonyságának és kulturális sokféleségének felismerése, (4) a tudományos-technikai fejlődés poszthumanista és transzhumanista forgatókönyvei, (5) ökológiai illetve (6) állatetikai megfontolások húzódnak meg. Noha a szóban forgó álláspontok mindegyike
életformánk valamely sajátosságára és az önértelmezésünket megkérdőjelező valós kihívásokra reflektál, szószólóik a fürdővízzel együtt a gyereket is kiöntik. Helmuth Plessner írásaihoz és több kortárs elgondoláshoz csatlakozva amellett érvelek, hogy a jelenkor legszorongatóbb kérdései fényében nem nélkülözhető az emberi életformát a maga természeti beágyazottságában és plaszticitásában megragadó filozófiai elmélet.
Hivatkozások
Anders, Günther 1961. Commandments in the Atomic Age. In Burning Conscience: The Case of the Hiroshima Pilot Claude Eatherly, Told in his Letters to Gunther Anders. New York, Monthly Review Press. 11-20.
Anders, Günther 1956a. Die Antiquiertheit des Menschen Band I: Über die Seele im Zeitalter der zweiten industriellen Revolution. München, Beck. https://doi.org/10.17104/9783406704208
Anders, Günther 1956b. Reflections On the H Bomb. Dissent. 3/2. 146-155.
Arendt, Hannah 1958/1998. The Human Condition. Second Edition. Chicago, University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226924571.001.0001
Bajohr, Hannes 2020. Keine Quallen: Anthropozän und Negative Anthropologie. In Hannes Bajohr (szerk.) Der Anthropos im Anthropozän: Die Wiederkehr des Menschen im Moment seiner vermeintlich endgültigen Verabschiedung. Berlin, De Gruyter. 1-16. https://doi.org/10.1515/9783110668551-001
Benjamin, Walter 1942/1980. A történelem fogalmáról. Ford. Bence György. In Angelus Novus. Budapest, Magyar Helikon. 959-974.
Bronfman, Zohar - Simona Ginsburg - Eva Jablonka 2021. When Will Robots Be Sentient? Journal of Artificial Intelligence and Consciousness. 8/2. 183-203. https://doi.org/10.1142/S2705078521500168
Carlson, Thomas A. 2008. The Indiscrete Image: Infinitude and Creation of the Human. Chicago, University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226093178.001.0001
Celenza, Christopher 2010. Humanism. In Anthony Grafton - Glenn W. Most - Salvatore Settis (szerk.) The Classical Tradition. Cambridge/MA, Harvard University Press. 462-467.
Chakrabarty, Dipesh 2009. The Climate of History: Four Theses. Critical Inquiry. 35. 197-222. https://doi.org/10.1086/596640
Clark, Andy 2003. Natural-Born Cyborgs: Minds, Technologies, and the Future of Human Intelligence. Oxford, Oxford University Press.
Cooper, David E. 2002. The Measure of Things: Humanism, Humility, and Mystery. Oxford, Oxford University Press.
Deacon, Terrence W. 1998. The Symbolic Species: The Co-Evolution of Language and Brain. New York, Norton.
De Mul, Jos 2021. Transhumanismus aus Sicht der Philosophischen Anthropologie Helmuth Plessners. In Olivia Mitscherlich-Schönherr (szerk.) Das Gelingen der künstlichen Natürlichkeit: Mensch-Sein an den Grenzen des Lebens mit disruptiven Biotechnologien. Berlin, De Gruyter. 351-365. https://doi.org/10.1515/9783110756432-017
Donald, Merlin 1991. Origins of the Modern Mind: Three Stages in the Evolution of Culture and Cognition. Cambridge/MA, Harvard University Press.
Dornbach, Márton 2023. Animal Selfhood and Affectivity in Helmuth Plessner's Philosophical Biology. The Philosophical Forum. 54/4. 201-230. https://doi.org/10.1111/phil.12340
Dupuy, Jean-Pierre 2018. Cybernetics Is an Antihumanism: Technoscience and the Rebellion Against the Human Condition. In Sacha Loeve - Xavier Guchet - Bernadette Bensaude Vincent (szerk.) French Philosophy of Technology: Classical Readings and Contemporary Approaches. Dordrecht, Springer. 139-156. https://doi.org/10.1007/978-3-319-89518-5_9
Eagleton, Terry 2020. The Marxist and the Messiah (recenzió Fredric Jameson, The Benjamin Files c. könyvéről). London Review of Books, 43/17, web: https://www.lrb.co.uk/the-paper/v43/n17/terry-eagleton/the-marxist-and-the-messiah
Fischer, Joachim 2008. Philosophische Anthropologie: Eine Denkrichtung des 20. Jahrhunderts. Freiburg/Munich, Karl Alber Verlag.
Geertz, Clifford 1973. The Interpretation of Cultures: Selected Essays. New York, Basic Books.
Geertz, Clifford 1985. Local Knowledge: Further Essays in Interpretive Anthropology. New York, Basic Books.
Grassie, William 2010. Millenialism at the Singularity. In Politics by Other Means: Science and Religion in the Twenty-First Century. Bryn Mawr, Metanexus Institute. 280-300.
Habermas, Jürgen 2005. Die Zukunft der menschliche Natur: Auf dem Weg zu einer liberalen Eugenik? Frankfurt, Suhrkamp.
Han-Pile, Béatrice 2010. The "Death of Man": Foucault and Anti-Humanism. In Christopher Falzon - Timothy O'Leary (szerk.) Foucault and Philosophy. Oxford, Wiley-Blackwell. 118-142.
https://doi.org/10.1002/9781444320091.ch6
Haraway, Donna 1985/2003. A Manifesto for Cyborgs: Science, Technology, and Socialist Feminism inthe 1980s. In The Haraway Reader. London, Routledge. 47-62.
https://doi.org/10.1515/9781474471312-033
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich 1821/1995. Grundlinien der Philosophie des Rechts. Szerk. Johannes Hoffmeister. Hamburg, Meiner.
Honneth, Axel 2023. Ein Sockel muss bleiben. Die Zeit. 2023 június 11, web: https://www.zeit.de/2023/25/kolonialismus-verbrechen-sklaverei-aufklaerung/komplettansicht
Horkheimer, Max 1974/1991. Notizen 1949-1969. In Gesammelte Schriften. Band 6. Frankfurt, Fischer.
Horkheimer, Max - Theodor W. Adorno 1947/1993. Dialektik der Aufklärung: Philosophische Fragmente. Frankfurt, Fischer.
Hösle, Vittorio 1992. Sein und Subjektivität: Zur Metaphysik der ökologischen Krise. In Praktische Philosophie in der modernen Welt. München, Beck.
Ikäheimo, Heikki 2022. Recognition and the Human Life-Form: Beyond Identity and Difference. Routledge, New York. https://doi.org/10.4324/9781003272120
Ikäheimo, Heikki 2023. Our Time Comprehended in Thoughts - Hegel, Humanity, and Social Critique. Academia.edu, web: https://www.academia.edu/104019939/Our_time_Comprehended_in_Thoughts_Hegel_Humanity_and_Social_Critique_academia_edu_pdf
Jonas, Hans 1966/2001. The Phenomenon of Life: Toward a Philosophical Biology. Evanston/IL, Northwestern University Press.
Jonas, Hans 1979/1984. The Imperative of Responsibility: In Search of an Ethics for the Technological Age. Ford. Hans Jonas és David Herr. Chicago, University of Chicago Press.
Kant, Immanuel 1821/2013. Immanuel Kant előadásai a metafizikáról Karl Heinrich Ludwig Pölitz Kiadásában. In Immanuel Kant metafizikai és teológiai előadásai. Ford. Mesterházi Miklós. Budapest, Atlantisz. 11-262.
King, Jeff 2021. An In-Principle Case For Mandatory Vaccination. Lex-Atlas: Covid 19: A Global Academic Project Mapping Legal Responses to Covid-19, web: https://lexatlas-c19.org/an-in-principle-case-for-mandatory-vaccination/
Korsgaard, Christine 2020. Fellow Creatures: Our Obligations to the Other Animals. Oxford, Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780198753858.001.0001
Kronfeldner, Maria 2018. What's Left of Human Nature? A Post-Essentialist, Pluralist, and Interactive Account of a Contested Concept. Cambridge/MA, MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/11606.001.0001
Lear, Jonathan 2021. We Will Not Be Missed! The Point Magazine. 2021 március 16, web: https://thepointmag.com/examined-life/we-will-not-be-missed/
Losoncz Márk 2021. Mi jöjjön a posthumanizmus után? Prae. 2021 április 13, web: https://www.prae.hu/article/11522-mi-jojjon-a-poszthumanizmus-utan/?fbclid=IwAR1Qq-4TIAiGOCPX7E2EsCoQYCWEBWsT28-l0j2ENTwvg4WvUOKgmxwHhns
Marquard, Odo 1995. Der Mensch "Diesseits der Utopie": Bemerkungen über Geschichte und Aktualität der philosophischen Anthropologie. In Glück im Unglück: Philosophische Überlegungen. München, Wilhelm Fink Verlag. 142-155.
McDowell, John 1994/1996. Mind and World: With a New Introduction. Cambridge/MA, Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/9780674417892
Moss, Lenny 2017. Detachment Theory: Agency, Nature and the Normative Nihilism of New Materialism. In Sarah Ellenzweig - John H. Zammito (szerk.) The New Politics of Materialism: History, Philosophy, Science. London, Routledge. 227-249. https://doi.org/10.4324/9781315268477
Moynihan, Thomas Moynihan 2020. X-Risk: How Humanity Discovered Its Own Extinction. Falmouth, Urbanomic Media.
Naess, Arne 1986/2010. The Deep Ecological Movement: Some Philosophical Aspects. In David Keller (szerk.) Environmental Ethics: The Big Questions. Oxford, Wiley-Blackwell. 240-245.
Niethammer, Friedrich Immanuel 1808. Der Streit des Philanthropinismus und Humanismus in der Theorie des Erziehungs-Unterrichts unsrer Zeit. Jena, Friedrich Frommann.
Nietzsche, Friedrich 1886/1993. Jenseits von Gut und Böse. In Kritische Studienausgabe. Band 5. Szerk. Giorgio Colli - Mazzino Montinari. Frankfurt, Deutscher Taschenbuch Verlag. 9-243.
Parfit, Derek 2012. We Are Not Human Beings. Philosophy. 87/339. 5-28. https://doi.org/10.1017/S0031819111000520
Persson, Ingmar - Julian Savulescu 2010. Moral Transhumanism. Journal of Medicine and Philosophy. 35/6. 656-69. https://doi.org/10.1093/jmp/jhq052
Pico della Mirandola, Giovanni 1486/1990. De hominis dignitate / Über die Würde des Menschen. Ford. Norbert Baumgarten. Hamburg, Meiner.
Plessner, Helmuth 1928/1975. Die Stufen des Organischen und der Mensch: Einleitung in die philosophische Anthropologie. Berlin, Walter De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110552966
Plessner, Helmuth 2003. Gesammelte Schriften. 10 kötet. Szerk. Günter Dux - Odo Marquard - Elisabeth Ströker et al. Frankfurt, Suhrkamp.
Polanyi, Michael 1958. Personal Knowledge: Toward a Post-Critical Philosophy. Chicago, University of Chicago Press.
Rousseau, Jean-Jacques 1911. Emil, avagy a nevelésről. Ford. Schöpflin Aladár. Budapest: Franklin-társulat.
Ruddick, Lisa. When Nothing Is Cool. The Point. 2015 december 7, web: https://thepointmag.com/criticism/when-nothing-is-cool/ https://doi.org/10.1057/9781137505965_5
Sandel, Michael J. 2009. The Case Against Perfection: Ethics in the Age of Genetic Engineering. Cambridge/MA, Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvjz80mc
Serres, Michel 1990/2021. A természeti szerződés. Ford. Seregi Tamás. Budapest, Kijárat.
Setiya, Kieran 2017. What Is Man? On a Question We Do Not Know How to Ask [recenzió Roger Scruton On Human Nature című könyvéről]. Times Literary Supplement. 2017. július 28, web: https://www.the-tls.co.uk/articles/roger-scruton-human-nature/
Shiller, Derek 2017. In Defense of Artificial Replacement. Bioethics. 31/5, 393-399. https://doi.org/10.1111/bioe.12340
Sloterdijk, Peter 1999/2000. Az emberpark szabályai: Válasz Heidegger humanizmus-levelére. Ford. Boros János. Jelenkor. 18/10. 1026-1040.
Smith, Justin E. H. 2015. Nature, Human Nature, and Human Difference: Race in Early Modern Philosophy. Princeton, Princeton University Press. https://doi.org/10.23943/princeton/9780691153643.001.0001
Thompson, Michael 2004. Apprehending Human Form. In Anthony O'Hear (szerk.) Modern Moral Philosophy: Royal Institute of Philosophy. Supplement 54. Cambridge, Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/S1358246100008444
Thompson, Michael 2011. Forms of Nature: "First", "Second", "Living", "Rational" and "Phronetic". In Gunnar Hindrichs - Axel Honneth (szerk.) Freiheit: Stuttgarter Hegel Kongress 2011. Frankfurt, Klostermann.
Tomasello, Michael 2014. A Natural History of Human Thinking. Cambridge/MA, Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/9780674726369
Watkin, Christopher 2017. French Philosophy Today: New Figures of the Human in Badiou, Meillassoux, Malabou, Serres and Latour. Edinburgh, Edinburgh University Press. https://doi.org/10.1515/9781474414746
Williams, Bernard 1992/1995. Must a Concern for the Environment Be Centred On Human Beings? In Making Sense of Humanity And Other Philosophical Papers 1982-1993. Cambridge, Cambridge University Press. 233-240. doi:10.1017/CBO9780511621246.021
Williams, Bernard 2006. The Human Prejudice. In Philosophy as a Humanistic Discipline. Princeton: Princeton University Press, 132-152.
Witherspoon, D. J. et al. 2007. Genetic Similarities Within and Between Human Populations. Genetics. 176/1. 351-359. https://doi.org/10.1534/genetics.106.067355