https://ojs.mtak.hu/index.php/urania/issue/feed Uránia Interdiszciplináris Folyóirat 2025-07-17T12:05:00+00:00 Antal Zsolt antal.zsolt@szfe.hu Open Journal Systems <p>A magyar nyelvű Uránia folyóirat célja, hogy központi szerepet töltsön be a hazai és nemzetközi színház-, film- és médiatudományokat integráló kutatások és publikációk nyilvánosságra hozatalában. Miközben fórumot kívánunk biztosítani a szerzők számára, kiemelt célunk, hogy a nemzeti kultúránkat meghatározó művészeti-tudományos területekről folyó közbeszéd létjogosultságát erősítsük a hazai tudományosságban, igyekezve a témával kapcsolatos előítéletekkel és beidegződésekkel szemben alternatívát nyújtani olvasóinknak.</p> https://ojs.mtak.hu/index.php/urania/article/view/19247 A narratíva fraktáljellege, a dramaturgiai ágencia és a narratívában rejlő interaktivitás lehetősége 2025-05-26T12:39:38+00:00 Csaba Szekeres urania@szfe.hu <p>Jelen tanulmány egy készülő, nagyobb terjedelmű tanulmány része, amely a filmi narratívában rejlő interaktivitás, valamint a narratívát jellemző szekvencializációk leírására tesz kísérletet. Célom, hogy az interaktivitásban rejlő filmbefogadói attitűd működésének az alapvető jellemzőit feltárjam. A feltárási módszer arra az állításra épít, miszerint a narratíva makro- és mikrostruktúrájában két dilemmahelyzet révén érvényesül a narratíva fraktáljellege, amely magában hordozza az interaktivitás lehetőségét. Így nem csupán a drámai szerkezet alapfelépítményét jelentő, a szövegtestben megjelenő narratív erővonalak, hanem annak variánsai, ún. árnyékmintázatai <em>(shadow patterns)</em> is láthatókká válnak. Ebből következően a dilemmahelyzetek döntési ágenciát indukálva képesek kialakítani narratív árnyékmintázatokat, amelyek egy adott karakter döntési helyzeteinek a dramaturgiailag strukturálható rendszerét tárják fel, ezáltal megteremtve a dramaturgiai ágencia lehetőségét. A dramaturgiai ágencia vizsgálatának kiindulópontja a videójátékok esetében jól ismert interaktív digitális narratíva (<em>Interactive Digital Narrative,</em> IDN). Ennek a működését jelentősen befolyásolja a véletlen értelmezése, amely ún. paragrafikus jelleggel koherens vagy inkoherens döntési mintázatokat hoz létre a narratív struktúrában. A tanulmány közvetve kísérletet tesz arra, hogy a véletlen fogalmát vizsgálva rámutasson: annak értelmezésbeli jelentősége stimuláló vagy enerváló hatással bír a befogadóra a befogadási folyamat során.</p> 2025-06-30T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/urania/article/view/19249 Operettbemutatók a Magyar Királyi Operaházban 1888–1891 között 2025-07-17T12:04:07+00:00 Hedvig Ujvári urania@szfe.hu <p>Gustav Mahler, az osztrák karmester és zeneszerző 1888 és 1891 között állt művészeti vezetőként a Magyar Királyi Operaház élén. Műsorpolitikájában az opera- és balettbemutatók mellett különös figyelmet fordított a daljátékok, főként Jacques Offenbach műveinek a színpadra állítására. Budapesti működése során azonban a tervezett operettek közül végül csak az <em>Eljegyzés lámpafénynél</em> című darabot mutatták be, míg a <em>Sinan basa</em> és <em>A víg cimborák</em> csupán jótékonysági esteken szerepeltek. A tanulmány célja ezen három darab fogadtatástörténetének az ismertetése, valamint annak a bemutatása, hogy ezek miképpen illeszkedtek Mahler művészeti víziójához és az Operaház repertoárjába.</p> 2025-06-30T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/urania/article/view/19251 Déryné kétszáz éve a színpadon 2025-05-26T12:57:15+00:00 Domonkos Márk Kis urania@szfe.hu <p>Az <em>Álmaimban Déryné</em> című előadás Lukácsy György szövegére épül, amelyet kifejezetten a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolája számára készült mestermunkám megalkotásához írt. A magyar nyelvű vándorszínészet (illetve utazószínház) Déryné Széppataki Rózával kezdődő, több mint kétszáz éve tartó történetét egy másfél órásra tervezett előadásban, dinamikus tér- és időkezeléssel, valamint mozgásra épülő karakter- és jelenetépítéssel kívántam megjeleníteni. Úgy éreztem, hogy a koncepcióm megvalósításához a színészeknek még a próbafolyamat megkezdődése előtt szükséges elsajátítaniuk a metódust, hiszen nem elég, ha megértik a mozgáson alapuló módszertant, a saját bőrükön kell azt megtapasztalniuk ahhoz, hogy alkalmazni tudják. Ezért elhívtam Grzegorz Bral lengyel rendezőt, a Bral Acting Method (BAM) megalkotóját, hogy tartson intenzív workshopot a művészeknek. Az előadásba beépített rituális elemek közvetlen forrása ez a nyári workshop volt. Esettanulmányomban a fent említett előadást és próbafolyamatot, valamint a munka során megszerzett tapasztalataimat mutatom be.</p> 2025-06-30T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/urania/article/view/19253 Színházi nevelés – színházzal nevelés 2025-05-26T13:03:33+00:00 András Pataki urania@szfe.hu <p>Munkám témája a színházi nevelés, annak formái és lehetséges struktúrája az elkövetkezendő időben, illetve az erre vonatkozó elképzeléseim. Színházi kötődésem kapcsán e dolgozat elkészítésével szeretnék legalább részben hozzájárulni a lehetséges stratégiák végiggondolásához. Mindehhez a Nagy-Britanniában rendszerszerűen, önkormányzati finanszírozással működő, ún. TIE-csoportok (<em>Theatre in Education</em> – ’színház az oktatásban’) munkáját vettem górcső alá, amely program nevelési céllal használja a színházat mint eszközt, előadások formájában, és színházi eljárások, technikák alkalmazásával is. Magyarországon is szükséges volna az ilyen előadásformák vagy előadásokhoz kapcsolódó drámafoglalkozások meghonosítása, nem csupán egy-egy alkalommal, esetlegesen, hanem szervezett formában, bővülő hatókörrel, és mindenekelőtt korosztály-specifikusan – hiszen a jövő színházművészete értő közönségének a megteremtését gyermekkorban kell megalapozni.</p> 2025-06-30T00:00:00+00:00 Copyright (c)