https://ojs.mtak.hu/index.php/tanc_es_neveles/issue/feedTánc és Nevelés2024-12-09T13:50:55+00:00Dr. Lanszki Anitalanszki.anita@mte.euOpen Journal Systems<p>A <strong>Tánc és Nevelés</strong> a Magyar Táncművészeti Egyetem tudományos folyóirata, mely tanulmányokat közöl a tánc- és a társadalomtudományok interdiszciplináris területeiről - különös tekintettel a tánc neveléstudományi és pszichológiai szempontú megközelítéseire. A Tánc és Nevelés angol és magyar nyelven is fogad tanulmányokat, melyek épülhetnek empirikus kutatásra, szakirodalom szisztematikus feldolgozására, vagy módszertani fejlesztések bemutatására. A cikkek dupla-vak lektoráláson mennek keresztül. A diamond open access folyóirat évente kétszer jelenik meg online és nyomtatott formátumban angol és magyar nyelven egyaránt. </p>https://ojs.mtak.hu/index.php/tanc_es_neveles/article/view/17056 Néptáncosok irányviszonyításának vizsgálata2024-12-09T09:35:38+00:00Henrik Kovácskovacs.henrik@mte.eu<p>Munkámban táncosok testséma érzékelésének empirikus vizsgálatát mutatom be. A témához kapcsolódó pszichológiai szakirodalom áttekintése után a Lábán-kinetográfia alapműveinek idevonatkozó fejezeteinek bemutatása következik. A kísérlet célja feltérképezni a résztvevők elöl vízszintes és alap magas irányérzetét. A vizsgálat során a résztvevők különböző testhelyzetekben végeztek kargesztusokat előbbiekben meghatározott irányokba. A mozgóképre rögzített gyakorlatokat kiértékelés után statisztikai módszerekkel elemeztem. A mintát 103 fő, gyermek, ifjúsági és felnőtt korosztályú magyar néptánccal foglalkozó adta. A minta kialakításakor törekedtem a résztvevők tánchoz kapcsolódó tulajdonságainak változatosságára (néptánccal eltöltött évek száma, hivatásszerű, vagy amatőr forma, tanult-e Lábán-kinetográfiát). A kutatás rávilágított, hogy a függőlegestől eltérő testhelyzetek megváltoztatják az egyén belső irányviszonyítási rendszerét, valamint a Lábán-kinetográfia tanulással hatással van a belső irányszámítási rendszerre.</p>2024-11-24T16:27:30+00:00Copyright (c) 2024 Henrik Kovácshttps://ojs.mtak.hu/index.php/tanc_es_neveles/article/view/16014Dienes Valéria mozdulatpedagógiája általános pedagógiája tükrében 2024-12-09T09:35:38+00:00Sandra PopelmajerSzandrapopelmajer@yahoo.com<p><span class="TextRun SCXW252849925 BCX0" lang="HU-HU" xml:lang="HU-HU" data-contrast="auto"><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">Jelen elméleti-történeti kutatás</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0"> célja, </span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">hogy </span></span><span class="TextRun SCXW252849925 BCX0" lang="EN-GB" xml:lang="EN-GB" data-contrast="auto"><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">áttekintse</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0"> Dienes </span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">Valéria</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">mozgáspedagógiáját</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">, </span></span><span class="TextRun SCXW252849925 BCX0" lang="HU-HU" xml:lang="HU-HU" data-contrast="auto"><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">más néven </span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">orkesztikáját</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">, az általános pedagógiája alapjainak tükrében. </span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">A tanulmány</span> </span><span class="TextRun SCXW252849925 BCX0" lang="EN-GB" xml:lang="EN-GB" data-contrast="auto"><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">r</span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">ávilágít</span> <span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">Dienes</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">mozgáspedagógi</span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">ájának</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">, a </span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">testmozgást</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">és</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0"> a </span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">pedagógiát</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">integráló</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">innovatív</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SpellingErrorHighlight SCXW252849925 BCX0">megközelítés</span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SpellingErrorHighlight SCXW252849925 BCX0">ének</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">előnyeire</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">. </span></span><span class="TextRun SCXW252849925 BCX0" lang="HU-HU" xml:lang="HU-HU" data-contrast="auto"><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">Az </span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">orkesztika</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0"> alapelvei szerint a mozgásra alapozott tevékenységek fontos szerepet játszanak az önkifejezésben, a tanulásban, az értelmi és érzelmi fejlődésben</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0"> egyaránt</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">. </span></span><span class="TextRun SCXW252849925 BCX0" lang="EN-GB" xml:lang="EN-GB" data-contrast="auto"><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">Ez</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0"> a </span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">módszer</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0"> a </span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">mozgás</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">és</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0"> a </span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">gyakorlatok</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">különböző</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">formáit</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">foglalja</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">magában</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">, </span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">beleértve</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0"> a </span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">táncot</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">, a </span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">ritmusjátékokat</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">, a </span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">szimbolikus</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">mozgásokat</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">és</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">más</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">mozgásalapú</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">tevékenységeket</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">. </span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">Ebben </span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">az</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">elméleti-történeti</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">kutatásban</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">azt</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">vizsgálom</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">, </span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">hogy</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0"> Dienes </span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">Valéria</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">különböző</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">írásaiban</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">részletezett</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">módszere</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">és</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">megközelítése</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">szolgálhat</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">-e </span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">alapul</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">általános</span> <span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW252849925 BCX0">pedagógiájához</span><span class="NormalTextRun SCXW252849925 BCX0">. </span></span><span class="EOP SCXW252849925 BCX0" data-ccp-props="{"201341983":0,"335551550":6,"335551620":6,"335559740":276}"> </span></p>2024-11-24T16:31:09+00:00Copyright (c) 2024 Sandra Popelmajerhttps://ojs.mtak.hu/index.php/tanc_es_neveles/article/view/17009A hangrögzítés szerepe a századforduló enkulturációs folyamataiban Bartók Béla pedagógiai tevékenységein keresztül2024-12-09T13:50:55+00:00Andrea Daruandicond@gmail.com<p><span class="TextRun SCXW50753460 BCX0" lang="HU-HU" xml:lang="HU-HU" data-contrast="auto"><span class="NormalTextRun SCXW50753460 BCX0">A 20. században megjelent hangrögzítő eszközök nemcsak a technológiai fejlődés terén jelentettek áttörést, hanem életünk mélyebb </span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW50753460 BCX0">rétegeit</span><span class="NormalTextRun SCXW50753460 BCX0"> is radikálisan átalakították. Daru (2022) első tanulmánya bemutatta az írott és rögzített zene közötti különbségeket, valamint a hangrögzítés antropológiai hatásait. Jelen tanulmány célja a nevelési folyamat filozófiai-antropológiai elemzése </span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW50753460 BCX0">Kron</span><span class="NormalTextRun SCXW50753460 BCX0"> (2003) nyomán, az </span><span class="NormalTextRun SpellingErrorV2Themed SCXW50753460 BCX0">enkulturáció</span><span class="NormalTextRun SCXW50753460 BCX0"> és szocializáció keretei között. A dolgozat első része a hangrögzítés kulturális, társadalmi és művészeti hatásait vizsgálja, míg a második rész a zene- és táncpedagógiai folyamatokat elemzi összehasonlító módon. Az utolsó fejezetekben Bartók munkásságát követve a népzene, tánckultúra és a 20. századi pedagógia összefüggéseit tárgyalom. A tanulmány célja elméleti alapvetések megfogalmazása a további kutatások számára.</span></span><span class="EOP SCXW50753460 BCX0" data-ccp-props="{"201341983":0,"335551550":6,"335551620":6,"335559740":240}"> </span></p>2024-11-24T16:33:21+00:00Copyright (c) 2024 Andrea Daruhttps://ojs.mtak.hu/index.php/tanc_es_neveles/article/view/17231Projektpedagógia a divattáncok oktatásában2024-12-09T09:35:37+00:00Gabriella Kézérkezer.gabriella@mte.eu<p>A tanulmány a projektorientált tanulás alkalmazását elemzi a Magyar Táncművészeti Egyetem másodéves divattánc szakirányán tanuló táncos- és próbavezető szakos hallgatók csoportjában (n = 16). A vizsgálat rávilágít, hogyan illeszkedett a projekt a tantervi célok közé, és milyen módon járult hozzá a hallgatók egyéni és csoportos fejlődéséhez. A hallgatók a tantervi és a tanterven kívüli célokat és követelményeket követve vettek részt egy olyan projektben, amelynek végproduktuma egy <em>Soundpainting</em> elnevezésű előadás volt, amely Cornelius Cardew angol kísérleti zeneszerző <em>Treatise</em> című gyűjteményének notációira, valamint zenei és vizuális improvizációkra épült.</p>2024-11-24T16:35:17+00:00Copyright (c) 2024 Gabriella Kézér