https://ojs.mtak.hu/index.php/on/issue/feed Orpheus Noster 2025-07-28T12:09:59+00:00 Dr. Frazer-Imregh Monika imreghmonika@gmail.com Open Journal Systems <p>Az&nbsp;Orpheus Noster&nbsp;(ON) a Károli Gáspár Református Egyetem eszme-, vallás- és kultúrtörténeti tudományos folyóirata, amely 2009 óta működik. Az évente négy alkalommal megjelenő periodika célja, hogy az európai civilizáció történetét tárgyaló hazai és nemzetközi kutatási eredményeket közzé tegye. A négy szám közül évente általában egy szám angol nyelvű. Az&nbsp;ON lektorált tanulmányok, recenziók, rövidebb terjedelmű forráskiadások és konferencia beszámolók közzétételével kínál publikálási lehetőséget.</p> https://ojs.mtak.hu/index.php/on/article/view/19817 Előszó 2025-07-28T10:10:46+00:00 Monika Frazer-Imregh orpheusnoster@googlegroups.com 2025-06-30T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/on/article/view/19818 Hegyi Dolores temetési beszéde (2023. október 14.) 2025-07-28T10:12:37+00:00 Gábor Katus orpheusnoster@googlegroups.com 2025-06-30T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/on/article/view/19822 Kelet és Hellász között: in memoriam Hegyi Dolores 2025-07-28T11:52:51+00:00 Miklós Sárközy orpheusnoster@googlegroups.com 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/on/article/view/19824 Médek és perzsák a fogság utáni zsidó irodalomban 2025-07-28T11:54:56+00:00 Ida Fröhlich orpheusnoster@googlegroups.com <p>Az óperzsa birodalom egyike volt az ókori zsidóságot meghódító birodalmak sorának. Képviselőit a források mégis felszabadítóként, és nem elnyomóként értékelték, ellentétben Bábellel, azaz az újbabilóni birodalommal, majd később a Szeleukida, és a Római birodalommal, amelyeket az elnyomás és vallási türelmetlenség példáinak állítottak. A perzsák iránti lojalitás nyíltan avagy rejtetten, egyes szövegek későbbi interpretációja által elfedve, de rendre megjelenik a fogság utáni zsidóság műveiben. Dán 5 jóslatának értelmezése, amely szerint „A méd Dárius pedig átvette a királyságot (mlkw), hatvankét éves korában” (Dán 6:1) egy nagyobb történeti perspektívából szemléli az óperzsa birodalom történeti szerepét. Dán 2. szövege egy többszörösen átértelmezett jóslat, amelynek első megfogalmazása a Kr. e. 6. századi perzsa uralomváltás után a perzsákat üdvözölte „örök uralomként.” A pozitív értékelés kialakításában jelentős szerepet játszott a perzsa hódítók propagandája. A bukott Nabúnaid de-legitimációját és a dinasztia-alapító Kürosz legitimációját az ókori Kelet közös kulturális nyelvén fogalmazták meg, amelynek alapfogalmai az ország védőistenének kultuszához és népével szembeni társadalmi igazságosságához kapcsolódtak. A legitimáló intézmények a babilóni Marduk-papság és az izraeli próféták voltak, akik, ha megváltozott funkciókkal is, de jelen voltak a zsidó diaszpórában, és legitimálták népük számára a birodalomalapító Küroszt.</p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/on/article/view/19825 Tudományos olvasatok Artemis Ephesia kultuszszobráról a 17. századtól napjainkig 2025-07-28T11:56:45+00:00 Zsuzsanna Turcsán-Tóth orpheusnoster@googlegroups.com <p>A tanulmány Artemis Ephesia kultuszszobrának közel négyszáz éves értelmezéstörténetét mutatja be, a 17. századtól a 21. századig. Áttekinti, miként alakult az istennő kultuszképének értelmezése az idők során, figyelembe véve az adott korszakok vallási, művészettörténeti és régészeti szemléletét. Kiemelten foglalkozik azokkal a fordulópontokkal, amelyek jelentősen hozzájárultak a szobor ikonográfiai és tipológiai értelmezéséhez. A tanulmány rámutat a korai nézetek továbbélésére, valamint a modern kutatások által nyújtott új értelmezési lehetőségekre, és amellett érvel, hogy a kultuszkép jelentőségének teljes körű megértése kizárólag interdiszciplináris megközelítéssel valósítható meg.</p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/on/article/view/19826 Hellas és a Helléspontos 2025-07-28T11:59:08+00:00 András Patay-Horváth orpheusnoster@googlegroups.com <p>A görög mítoszok gyakran szólnak arról, miként kapta egy-egy hegy, sziget, tenger a nevét egy azonos nevű hős(nő)ről, valójában azonban épp fordítva történt a dolog, és az immár érthetetlen földrajzi név népetimológiai magyarázataként születtek meg a mitikus (epóny mos) alakok (pl. Ikaros, Taygeté, Aigeus, Pelops) és a róluk szóló aitiológiai történetek. Már a 19. században is felismerték, hogy nyilván ugyanez játszódott le a Helléspontos esetében is, csak épp a szó valódi eredetének a kérdése maradt tisztázatlan. Számtalan földrajzi név származik ugyanebből vagy hasonló tőből, és mivel Hellas neve is ide tartozik, érthető módon számtalan megoldási javaslat látott már napvilágot. Az itt bemutatott új magyarázat a Selléeis folyónévből indul ki, és a Helléspontost (az indoeurópai „wel-” tőből) kanyargó, illetve tekeredő tengerként értelmezi, és magyarázattal szolgál a Hellas név eredetére, illetve széles körű elterjedésére vonatkozóan is.</p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/on/article/view/19827 Utazás és spirituális utazás kettőssége a klasszikus kultuszkörben 2025-07-28T12:02:37+00:00 Vera Schiller orpheusnoster@googlegroups.com <p>A görög kultúrkörben nem lehetetlen az, hogy egy valóságos út közben túlvilági helyekre jusson el élő ember. Az Odysseia hőse saját elbeszélése szerint eljut a halottak birodalmába. A másik hosszú hajóút, az Argó hajóé, amely Kolchisba vezet Aiétéshez – aki Héliosnak, a Napnak egy halhatatlan Ókeanidától született gyermeke, és akinek lányát, az Argonauták vezetőjével, Iasónnal házasságot kötő Médeiát Hésiodos még a halandókkal házasságot kötő istennők között említi – eredetileg szintén spirituális helyre eljutó utazás lehetett. Ugyancsak különleges Héraklés útja a világ nyugati peremére a Hesperidák aranyalmáiért, ahová hosszú bolyongás után úgy érkezik, hogy Héliosnak, a Napnak éjszakai utazásokhoz használt arany kelyhét veszi igénybe útja végcéljának eléréséhez.<br>Ezzel ellentétben Platónnál a pamphyliai Ér már nem valódi testben utazik spirituális tájakra, hanem halottként fekszik 12 napig egy csata után, miközben végignézi a túlvilágon a lelkek bűnhődését és új életre kelését. A későbbi korok eposzai ezeket az adatokat mesteri módon kapcsolják egybe, Vergilius Aeneasa Cumae barlangján keresztül érkezik az Alvilágba, de az Álmok egyik kapuján távozik. Dante, akit a Poklon és a Purgatóriumon át Vergilius, a Paradicsomban pedig Beatrice vezet, úgy tesz, mintha valóságos helyeken haladna, de közben nyilvánvalóvá teszi a hely spirituális lényegét.<br>A tanulmány ezeket a történeteket és ezeknek motívumait kívánja elemezni.</p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/on/article/view/19828 Az üstökösökről Magyarországon a nagyszombati csillagda alapításáig. II. rész 2025-07-28T12:04:35+00:00 Endre Zsoldos orpheusnoster@googlegroups.com <p>Az első értékelhető üstökösemlítések Magyarországról Mátyás király idejéből származnak. Marcin Bylica és Temesvári Pelbárt a kor ismereteinek megfelelő leírást adott, főleg az asztrológiai jelentésre koncentrálva. A 16. században is ez volt az érdeklődés központjában. Megjelenésüktől általában bajok bekövetkeztét várták, de előfordult, hogy egy üstökös vagy egy új csillag megjelenését pozitív eseményekhez kapcsolták. És kevesen ugyan, de voltak olyanok is – Dudith András és Komáromi Csipkés György –, akik elutasították azt az elképzelést, hogy egy égi jelenségnek hatása lehet az emberek életére. Lényeges változás csak a 18. század közepén történt, amikor megjelentek a kor színvonalán álló tankönyvek Nagyszombatban.</p> 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/on/article/view/19829 Heinrich Cornelius Agrippa von Nettesheim: A szertartásos mágiáról, a vallásról és a babonáról (DOP III, 4–9.) 2025-07-28T12:05:47+00:00 Monika Frazer-Imregh orpheusnoster@googlegroups.com 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/on/article/view/19830 A Hagyomány és a hagyományok – avagy hamvasi sorsmegoldás e fogalmakon túl 2025-07-28T12:07:50+00:00 Áron Pallós orpheusnoster@googlegroups.com 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/on/article/view/19831 William A. Ross and Elizabeth Robar (eds.): Linguistic Theory and the Biblical Text 2025-07-28T12:09:28+00:00 Lijin Wang orpheusnoster@googlegroups.com 2025-07-28T00:00:00+00:00 Copyright (c)