Lelkipásztor https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor <p><em>Evangélikus teológiai szakfolyóirat</em></p> <p>Az 1925-ben alapított Lelkipásztor- Evangélikus teológiai szakfolyóirat Magyarország egyik legrégebbi teológiai periodikája. A havonta megjelenő lap szerkesztésének szakmai hátterét az Evangélikus Hittudományi Egyetem tudományos apparátusa, valamint a szerkesztőbizottság és a szaklektorok biztosítják. A Lelkipásztor elsősorban szaktudományos teológiai folyóirat, amely teológusok, valláspedagógusok, hittantanárok és lelkészek szakmai és módszertani továbbképzését hivatott biztosítani, de jelentős szerepet tölt be a tudományos ismeretterjesztés és a hazai teológiai közéletiség területén is.</p> hu-HU oroszdr@gmail.com (Orosz Gábor Viktor) emese.makay@lutheran.hu (Jasper-Makay Emese) cs, 13 febr 2025 22:22:03 +0000 OJS 3.1.2.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Van út! https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor/article/view/18361 <p>Kisvárdai templomunk és kis gyülekezeti házunk egy nagy udvaron áll, ahol mostanáig nem volt járda a két épület között. Régi vágya volt a híveknek, és most megadatott, hogy utat építsünk, és így könnyebb és biztosabb legyen eljutni az alkalmakra. Hosszú időt vett igénybe a munka, hiszen nem fizetett brigád csinálta, hanem a közösség. Mi. Az Úr segítségével.</p> Enikő Hulej Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor/article/view/18361 cs, 13 febr 2025 00:00:00 +0000 A Niceai hitvallás ökumenikus jelentősége https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor/article/view/18362 <p>Az első egyetemes zsinat (325) helyszínéről elnevezett hitvallást kezdettől fogva az egész kereszténység elfogadta. A latinok lassabban, betoldással és némi változtatással tették magukévá, az emiatt támadt viták is közrejátszottak a nagy egyházszakadás (1054) bekövetkeztében. A keletiek és a nyugatiak mégis egyaránt ragaszkodtak hozzá, és számos erőfeszítést tettek az ellentétek megszüntetésére. A modern kori ökumenikus dialógusok során ismerték fel a teológusok, hogy a vitákat okozó betoldás (a filioque) és a zsinat eredeti szövege nem állnak egymást kizáró ellentétben, hanem más szemléletmódnak a lenyomatai. Ha tehát a Niceai hit-vallást a nyugatiak is a zsinat utáni betoldás nélkül mondják, azzal nem tagadják meg korábbi álláspontjukat. Ez a belátás alkalmassá teszi a Niceai hitvallást, hogy az egy közös apostoli hit kifejezése és megvallása és ezzel az egyház egységének egyik látható jele legyen.</p> András Reuss Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor/article/view/18362 cs, 13 febr 2025 00:00:00 +0000 A homoousios tó patri megosztja az embereket https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor/article/view/18363 <p>A görög filozófiai gondolkodás maximája, miszerint a sokféleség az egység hiányos módja, öszszeegyeztethetetlen volt a Jézus Krisztus igaz istenségébe vetett keresztény hittel. Az igazság&nbsp;egysége és egyedisége iránti elkötelezettsége miatt a korai kereszténységnek meg kellett védenie hitvallásának a filozófiai érveléssel való összeegyeztethetőségét. A bibliai gondolkodásmód görög gondolkodásmóddá való átalakulása elsősorban az alexandriai és az antiókhiai teológiai&nbsp;iskolák közötti, évszázadokon át tartó vita eredménye volt. Az alexandriai iskola a három hüposztázis (Atya, Fiú, Szentlélek) alárendeltségét a doketista krisztológiával kötötte össze – az&nbsp;antiókhiai iskola pedig a Szentháromságról szóló modalista tanítást társította az adopcionista krisztológiával. A korai krisztológiai viták minden megoldottnak vélt problémája a 14. század elején újra felszínre került. A nominalizmus központi szerepet játszott ebben: hogyan lehet egy kontingens létező, mint az ember Jézus, magának Istennek a kinyilatkoztatása? A protestáns reformátorok nagyrészt nominalista krisztológiája, Lessing és Kant kritikája, az evolúcióelmélet, a historizmus, a nyelvfilozófia (nyelvi fordulat) és a vallások pluralista teológiája a doketista (Alexandria) és az adopcionista (Antiókhia) szubordinacionizmus új változatait hozta&nbsp;létre. E kihívások fényében a niceai zsinat ezerhétszázadik évfordulója újból tudatosíthatja a homoousios to patri niceai kifejezés tartós relevanciáját és jelentőségét.</p> Karl-Heinz Menke;András Gromon, András Gromon Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor/article/view/18363 cs, 13 febr 2025 00:00:00 +0000 A Niceai hitvallás és a zsinat https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor/article/view/18364 <p>Az ortodox hagyományban az első egyetemes zsinat emlékezetéhez nemcsak az egyetemes egyház teológiai alapvetése, a trinitológiai és krisztológiai megállapítások, az első hitvallás&nbsp;és az egyházi rendet, az egyház szervezetét és működését meghatározó kánonok kapcsolódnak, hanem több ünnep is. A zsinat szent atyáinak emlékezetét ünneplő gazdag hagyományhoz tartozik a liturgikus program, az ünnep himnográfiája, a szertartások szövegei, a szinaxarion, az ünnep ikonográfiája, ahogyan a zsinaton részt vevő szentek hagiográfiája, csodáinak, látomásainak történetei is.&nbsp;A tanulmány a zsinat hagyománytörténetének ezeket az aspektusait mutatja be röviden, amelyek az egyház gyakorlatában, liturgikus életében ma is meghatározóak.&nbsp;</p> Csaba József Ötvös Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor/article/view/18364 cs, 13 febr 2025 00:00:00 +0000 Ötvened vasárnap (Esto mihi) https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor/article/view/18365 <p>A vasárnap jellege<br>Témánk: vakságból isteni bölcsességre. Az igék&nbsp;fölszabadítanak minket, hogy vakságból eljussunk Isten műveinek meglátására. A heti ige:&nbsp;„Jézus így szól tanítványaihoz: Íme, felmegyünk Jeruzsálembe, és beteljesedik mindaz, amit a próféták az Emberfiáról megírtak.” Összegyűjti tanítványait, és harmadszor is elmondja: most&nbsp;felmegyünk az ünnepre; ismétli, amit már világosan elmondott nekik. Nem valami diadalmenetről szól, hanem szenvedésről, hogy majd pogányok kezébe adják, kigúnyolják, meggyalázzák,&nbsp;leköpik, megostorozzák és megölik. Erre az útra indul igénk alapján Jézus böjt kapujában. Úgy&nbsp;hangzik ez a mondat, mint például egy nagy operában vagy orgonaműben; a fő motívum újra és&nbsp;újra előkerül, halkabban, hangosabban vagy egy gyönyörű pedálszólóban. Hiába a hangsúlyozás, a tanítványok nem értik.&nbsp;</p> Erzsébet Smidéliuszné Drobina Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor/article/view/18365 cs, 13 febr 2025 00:00:00 +0000 Böjt 1. vasárnapja (Invocavit) https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor/article/view/18366 <p>A vasárnap jellege</p> <p>Invocavit vasárnapján (a böjti időszak első vasárnapján) az egyházi esztendő legkorábban kialakult ünnepei sorát kezdjük meg. Az egyház számára mindig is húsvét, Krisztus feltámadásának&nbsp;ünnepe a leghangsúlyosabb. Jelentőségét mutatja,&nbsp;hogy nemcsak a napján, hanem minden vasárnapon ezt hirdeti az egyház. Húsvét ünnepének kiemelkedő voltát az is jelzi, hogy nemcsak a napjának, hanem az oda vezető útnak is nagyon korán&nbsp;kialakult a liturgiája. A negyven napos nagyböjt hamvazószerdától nagyszombatig arra hívja az egyház tagjait, hogy valódi mélységében értsék meg, mi vezetett Jézus kereszthalálához. Éppen ezért teljesen logikus, hogy ebben az időszakban kiemelt jelentősége van a törvény hirdetésének, a bűnbánatnak, az aszkézisnek (testi böjt), hogy&nbsp;az Isten törvénye által megítélt emberben tudatosuljon helyzete – bűnös és elveszett volta. Mindennek velejárója, hogy az ember magába száll,&nbsp;meglátja bűneit, kudarcait, elesettségét, erőtlenségét és tehetetlenségét Isten törvénye előtt. Ez sötét és nyomorúságos megtapasztalás a számára.</p> Lajos Péter Selmeczi Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor/article/view/18366 cs, 13 febr 2025 00:00:00 +0000 Böjt 2. vasárnapja (Reminiscere) https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor/article/view/18367 <p>A vasárnapról</p> <p>Húsvét előkészítő időszakának fő része a negyvennapos böjti idő. Noha legnagyobb ünnepünk felé&nbsp;haladunk ekkor, és a húsvét diadalának fénye ragyoghatna fel előttünk, böjtnek mégsem ez a jellemzője. Hiszen egyúttal nagypéntek felé is haladunk, s ennek árnyéka érezhető. A böjti időszak&nbsp;vasárnapjai azonban nem a passiót hozzák elénk,&nbsp;hanem Krisztus győzelmes harcát a sötétség birodalmával és az ördöggel szemben.&nbsp;</p> Márta Szabóné Nyitrai Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor/article/view/18367 cs, 13 febr 2025 00:00:00 +0000 Böjt 3. vasárnapja (Oculi) https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor/article/view/18368 <p>A vasárnap jellege<br>Böjt 3. vasárnapja, Oculi vasárnap a 25. zsoltár 15. verséről kapta nevét: „Szemem állandóan az Úrra néz, mert ő szabadítja ki lábamat a csapdából.”&nbsp;A böjti negyvennapos előkészületi idő a Szentírás negyvenes számmal összefüggő eseményeihez tartozik. „Ezek mind az átmenet, az előkészület, a bűnbánat, a megvilágosodás időszakai.&nbsp;Így a 40-es szám jelképes értelmű, nem időhoszszat jelent, hanem belső tartalmat, »időteret«.”&nbsp;(Hafenscher 2010, 325. o.)</p> Aranka Várócziné Elekes Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor/article/view/18368 cs, 13 febr 2025 00:00:00 +0000 Böjt 4. vasárnapja (Laetare) https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor/article/view/18369 <p>Az ünnep öröme<br>Böjti vándorlásunk felén túl talán elcsigázottan,&nbsp;éhesen érkezünk egy újabb hegycsúcsra, és ott rezignáltan verünk tábort. A tavaszi fáradtság, a vitaminhiány legyengíti immunrendszerünket. Lehet, hogy lelkünket a hétköznapok fénytelen monotonitása vagy benső küzdelmei tépázzák meg a&nbsp;nagyböjti időszak 26. napját betöltve?&nbsp;</p> Beatrix Bakay Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ https://ojs.mtak.hu/index.php/lelkipasztor/article/view/18369 cs, 13 febr 2025 00:00:00 +0000