https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/issue/feedKözlekedéstudományi Szemle2024-10-07T12:14:53+00:00Dr. Katona Andrásszemle@ktenet.huOpen Journal Systems<p>A Közlekedéstudományi Egyesület a közlekedéstudomány területén egyedülálló módon jelenteti meg a Közlekedéstudományi Szemle (KTSZ) címen azt a lektorált szaklapot, amely immár 73. évfolyamát jegyzi. A KTSZ az egyetlen MTA által elismert közlekedéstudománnyal foglalkozó magyar nyelvű szaklap. A Szemle a hosszú és folyamatos megjelenés során rendkívül népszerű publikációs felületet szolgáltatott és ad ma is a hazai kutatók, oktatók és egyetemi hallgatók (MSc, ill. PhD) körében. Az évente hat alkalommal megjelenő folyóirat a digitális platform mellett elérhető nyomtatott formában is.</p>https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/17221Előszó2024-09-26T18:43:23+00:00András Katonaszemle@ktenet.hu<p>-</p>2024-09-24T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/17215Közlekedésbiztonsági és Közlekedési Kultúra Index (KB-KKI), 20242024-10-01T09:54:12+00:00Andrea Szabószabo.andrea@tk.hun-ren.huJózsef Bíróbirojo24@gmail.com<p>A Közlekedéstudományi Egyesület megbízásából – a Közlekedési Kultúra Napja országos eseménysorozat keretében, annak tudományos megalapozása céljából – 1000 fős országosan reprezentatív telefonos kutatás készült 2024 tavaszán a magyarországi közlekedési kultúráról és a közlekedésbiztonság társadalmi megítéléséről. A kutatás keretében Magyarországon először került kísérleti jelleggel a Közlekedésbiztonsági és Közlekedési Kultúra Index (KB-KKI) kidolgozásra. Az Amerikai Egyesült Államokban több mint egy évtizede évről évre kiadott<br>közlekedésbiztonsági kultúra index adaptációja során a kutatás készítői arra törekedtek, hogy a magyar közlekedési szokásokat figyelembe véve készítsék el saját első, kísérleti jellegű indexet.</p>2024-09-24T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/17216Alternatív és hagyományos hajtású autóbuszokkal kiszolgált közlekedési rendszer gazdasági fenntarthatóságának összehasonlító-elemzése2024-10-01T09:54:11+00:00András Lakatoslakatos.andras@kjk.bme.huJános Tóthtoth.janos@kjk.bme.huÁdám Töröktorok.adam@kjk.bme.hu<p>Napjaink gazdasági, társadalmi környezete számos problémával, kihívással küzd (pl. energiaválság, infláció, környezetvédelem), amelyek döntő része kétirányú kölcsönhatásban áll a közlekedési rendszerrel is. A kutatók és az érintett szervezetek az egyes mobilitási alrendszerek tekintetében számos megoldási javaslatot, akciótervet dolgoztak ki a „problémafelhő” mérséklésére, azonban ezek többnyire komplex megoldás helyett egy technológiai, gazdasági vagy ipari megoldásra koncentrálnak.</p>2024-09-24T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/17218Elméleti fuzzy következtetési rendszer a csalásgyanús esetek korai felismerésére a gépjármű-biztosítási ágazatban2024-10-01T09:54:11+00:00Péter Váradivaradi.peter@phd.uni-obuda.huJudit Lukácslukacs.judit@bgk.uni-obuda.huRichárd Horváthhorvath.richard@bgk.uni-obuda.hu<p>Biztosítási csalásról akkor beszélhetünk, amikor az igénylő alaptalan, indokolatlan kártérítési igény benyújtásával igyekszik anyagi előnyre szert tenni. Ezek az esetek súlyos gazdasági károkat okozhatnak. Ennek következtében a csalárd esetek felderítése napjainkban kulcskérdés, különösen a gépjármű-felelősségbiztosítási piac esetében.</p>2024-09-24T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/17219Vasúti átjárókban történt balesetek alakulásának vizsgálata2024-10-01T09:54:11+00:00Diána Sarolta Henézikdiana@ga.sze.huLászló Kormányoskormanyos.laszlo@sze.hu<p>Hazánkban a vasúti balesetek központi szerepet töltenek be, mind a médiában, mind a közlekedési balesetek területén. A vasúti átjárókban történt balesetek kiemelkedő súlyosságúak, hiszen az eltérő paraméterű közlekedési módok nagy sebességgel történő találkozása nagy valószínűséggel tragédiával végződik.</p>2024-09-24T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/17220Tengeri hajók ballasztvíz-rendszereinek előírásai2024-10-07T12:14:53+00:00János Negyeliczkynegyeliczky@gmail.com<p>A tengerhajózás környezetvédelmileg legérzékenyebb területe az intenzív tengeri áruszállításokkal és a hajók ballasztolásával a ballasztvízzel behurcolt idegen élőszervezetek elleni védekezés. Mivel az áruval nem terhelt hajóknál a ballaszt megkerülhetetlen (a hajó trimmje, dőlésszöge és stabilitása biztonsági tényező), kizárólag egy lehetőség marad a ballasztvíz-tartályokban lévő ballasztvíz élőanyag-tartalmának csökkentése, a ballasztvíznek az út során való célnak megfelelő cseréje, a bevett, illetve a kidobott ballasztvíz kezelése, illetve bővebben a ballasztvíz menedszmentje.</p>2024-09-24T00:00:00+00:00Copyright (c)