https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/issue/feedKözlekedéstudományi Szemle2025-10-31T13:18:28+00:00Dr. Katona Andrásszemle@ktenet.huOpen Journal Systems<p>A Közlekedéstudományi Egyesület a közlekedéstudomány területén egyedülálló módon jelenteti meg a Közlekedéstudományi Szemle (KTSZ) címen azt a lektorált szaklapot, amely immár 73. évfolyamát jegyzi. A KTSZ az egyetlen MTA által elismert közlekedéstudománnyal foglalkozó magyar nyelvű szaklap. A Szemle a hosszú és folyamatos megjelenés során rendkívül népszerű publikációs felületet szolgáltatott és ad ma is a hazai kutatók, oktatók és egyetemi hallgatók (MSc, ill. PhD) körében. Az évente hat alkalommal megjelenő folyóirat a digitális platform mellett elérhető nyomtatott formában is.</p>https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19658A gyorshajtás ára – tervezett és megvalósult utazási sebesség2025-10-31T13:15:32+00:00Balázs Horváthhbalazs@sze.huViktor Nagynagy.viktor@sze.hu<p class="Absztrakt">Napjainkban az autópályák forgalma rendkívül zavarérzékeny. A helyzetet tovább rontja az inhomogén sebességválasztás. Mikroszkopikus forgalomszimulációs eljárással megvizsgáltuk az M1 autópálya Győr- Budapest szakaszát. A vizsgálat során arra kerestük a választ, hogy a tervezett utazási sebességhez, mint átlagsebességhez képest mekkora késedelmet szenvednek el az utazók különböző célsebességek esetén. A kutatás távlati célja, hogy bemutassa a sebességhatárok megváltoztatásának hatását a forgalmi áramlat homogenitására, a forgalmi áramlat összesített időveszteségére, valamint a forgalom társadalmi költségére tekintettel.</p>2025-10-31T08:04:57+00:00Copyright (c) 2025 Közlekedéstudományi Szemlehttps://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/18426A közösségi közlekedési hálózat központiságának hatása Budapest városszerkezetére2025-10-31T13:16:15+00:00András Munkácsymunkacsy.andras@kti.huOla Qasseerola.qasseer@kti.hu<p class="xmsonormal" style="text-align: justify; line-height: 200%;">A közlekedési hálózatok kulcsfontosságú szerepet játszanak a városi területek alakulásában, befolyásolva azok jelentőségét és a település szerkezetét. E tanulmányban a közösségi közlekedési hálózat vizsgálatával a központiságot értékeltük Budapesten. A hálózati központisági mutatókat a közelség-, a közöttiség-, az egyenesség- és a fokszám-központiság alkalmazásával elemeztük. A mutatókat összekapcsolva azonosítottuk a magas központiságú területeket, a lehetséges jövőbeli központokat, továbbá a tágabb szerkezeti perspektíva érdekében kiszámítottuk az egyes kerületek átlagos központisági szintjeit is. A kutatás módszertani szempontból új megközelítést kínál bármely város számára, Budapest esetében pedig gyakorlati – várostervezési, mobilitásfejlesztési – szempontból is hasznosítható eredményeket mutat be.</p>2025-10-31T08:18:07+00:00Copyright (c) 2025 Közlekedéstudományi Szemlehttps://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/18315A feltételes megállások hatásvizsgálata a menetrend stabilitására2025-10-31T13:16:43+00:00Ámon Takácstakacs.amon@sze.hu<p>A feltételes megállások vasúti menetrendi struktúrára gyakorolt hatása több szempontból is vizsgálatra érdemes. A kötött rendszerbe épített rugalmas elem a menetrendszerűség javítása mellett további lehetőségeket is felvet. A cikk éves késési adatok kiértékelése és OpenTrack szimuláció elemzése alapján demonstrálja, hogy már a jelenlegi, felszállásjelző berendezés nélküli rendszer is javítja a menetrendszerűséget és társadalmi hasznot eredményez.</p>2025-10-31T11:58:07+00:00Copyright (c) 2025 Közlekedéstudományi Szemlehttps://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/20817Előzmények és tanulságok a vasúti ingatlanfejlesztés történetéből • 2. rész2025-10-31T13:17:55+00:00László Köllerlaszlo.koeller@gmail.com<p>A cikksorozat a vasúti területek ingatlangazdálkodásáról szól a rendszerváltozástól napjainkig. A piacgazdaságban az ingatlan szerepe visszanyerte a gazdaságban a hagyományos szerepkörét, jelentősége a vasúti területek használatában is megnőtt. Ennek alapján a cikk bekívánja mutatni a vasúti ingatlangazdálkodás szerepkörét és célkitűzéseinek változásait a kezdetektől a komplex vasút- és ingatlanfejlesztési tervek kidolgozásáig. Konkrét példákon keresztül ismerteti a vasúti területek hasznosítási kérdéseit és az ezekből levonható tanulságokat. Külön csoportban kerülnek tárgyalásra a vasútállomások, személypályaudvarok és az ettől némileg eltérő adottságú árufuvarozási területek, rendezőpályaudvarok területének hasznosítási tervei és azok eredményei, kudarcai. A cikksorozat végén a konkrét példák alapján összefoglalásra kerülnek az eddigi gyakorlatból levonható általános következtetések, javaslatok, aminek aktualitását adja a sajtóban utóbb elhíresült Rákosrendező térségi barnaövezeti fejlesztési program. A 2. részben a Déli, a Keleti és a Józsefváros vasúti pályaudvar bemutatása szerepel.</p>2025-10-26T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19734A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az Európai Unióban és Magyarországon 2025-10-31T13:18:28+00:00Viktoria Ötvösotvos.viktoria@kti.huGábor Pauerpauer.gabor@kti.hu<p class="Absztrakt">A közúti közlekedésbiztonság alakulása az Európai Unióban és Magyarországon az elmúlt években változó tendenciát mutat. A baleseti és sérültszámok 2018-ig növekedést mutattak, majd 2019-ben megtorpantak. A pandémiás időszakban a korlátozó intézkedések hatására jelentősen csökkent a közúti forgalom, ami a balesetek számának alakulását is befolyásolta. 2021 és 2024 között tartós, éveken átívelő javulást a baleseti és sérültszámok tekintetében nem mérhettünk, így az évtizedre kitűzött célok (a közúti baleseti halottak és súlyosan sérültek számainak felezése) elkezdtek távolodni a ténylegesen tapasztalt értékektől. A cikk elemzi a közúti közlekedési balesetek számának alakulását, a halálos és sérüléses balesetek arányát, valamint a különböző korcsoportok<br>és nemek szerinti baleseti statisztikákat.</p>2025-10-31T12:14:45+00:00Copyright (c) 2025 Közlekedéstudományi Szemlehttps://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19907A népességszám emelkedés ütemét is meghaladó személygépjármű állomány növekedés környezeti hatásai a Győri agglomerációban2025-10-31T13:05:12+00:00Orsolya Farkasfarkas.orsolya@krtk.elte.huTamás Hardihardi.tamas@krtk.elte.hu<p class="Absztrakt">A Győri agglomeráció egy részén, az 1401. számú út mentén fekvő szigetközi települések (Győrújfalu, Győrzámoly, Győrladamér, Dunaszeg) lakónépességének 2001 és 2022 közötti változását, a személygépjármű-állomány növekedését és az ingázási szokások alakulását elemeztük. COPERT programmal a közúti közlekedésből (azon belül is csak a személygépkocsi forgalomból) származó károsanyag-kibocsátást végeztük el, számszerűsítve ezzel a szuburbanizáció környezeti hatásának egy kis szeletét.</p>2025-10-31T12:35:24+00:00Copyright (c) 2025 Közlekedéstudományi Szemle