https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/issue/feedKözlekedéstudományi Szemle2025-09-14T06:15:12+00:00Dr. Katona Andrásszemle@ktenet.huOpen Journal Systems<p>A Közlekedéstudományi Egyesület a közlekedéstudomány területén egyedülálló módon jelenteti meg a Közlekedéstudományi Szemle (KTSZ) címen azt a lektorált szaklapot, amely immár 73. évfolyamát jegyzi. A KTSZ az egyetlen MTA által elismert közlekedéstudománnyal foglalkozó magyar nyelvű szaklap. A Szemle a hosszú és folyamatos megjelenés során rendkívül népszerű publikációs felületet szolgáltatott és ad ma is a hazai kutatók, oktatók és egyetemi hallgatók (MSc, ill. PhD) körében. Az évente hat alkalommal megjelenő folyóirat a digitális platform mellett elérhető nyomtatott formában is.</p>https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/20594Objektív mérésekre alapozott terhelhetőség és teljesítményoptimalizálás a helikopterpilóta-képzés során2025-09-14T05:36:09+00:00Gyula Győrigyori.gyula@pharmaflight.huCsenge Tartar.csenge@pharmaflight.huBotond Dr. Szűcsszucs.botond@pharmaflight.hu<p>A helikopterpilóták képzésének fiziológiai, élettani méréseken alapuló optimalizálásának bemutatása újszerű megállapításokhoz vezet. A Készenléti Rendőrség Légirendészeti Szolgálatának kötelékébe jelentkező növendékek kiképzési ideje, módszertanunk segítségével 36 hónapról 18 hónapra csökkent.</p>2024-06-15T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/20596Közútjaink történelmének jellemző korszakai2025-09-14T05:51:48+00:00Frigyes Dr. Törőcsikdr.torocsik.frigyes@gmail.com<p>A Szemle előző számaiban foglalkoztunk közútjaink történelmével. Miután a téma jellegénél fogva rendkívül szerteágazó, értelemszerűen maradtak olyan részek, amelyeknek áttekintése részben kiegészítésekként, részben újabb fejezetek megnyitásával teszi érdekessé, indokolttá a témával való foglalkozást.</p>2024-06-15T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/20597Emlékeztető: az MTA Közlekedés- és Járműtudományi Bizottságának üléséről2025-09-14T05:58:33+00:00Ádám Töröktorok.adam@kjk.bme.huBalázs Horváthhbalazs@sze.hu<p>Török Ádám megnyitotta a Magyar Tudományos Akadémia Közlekedés és Járműtudományi Tudományos Bizottságának 2024. évi első tudományos ülését. Röviden bemutatta az újonnan megalakult Bizottságot és ismertette a Magyar Tudományos Akadémia Műszaki Tudományok Osztályának kérését, a székház felújítás miatt kialakult rendhagyó helyzetet. Megköszönte Dr. Szászi Istvánnak és a Boschnak, hogy helyszint biztosított a tudományos ülésnek. Felkérte Prof. Zöldy Mátét előadásának megtartására.</p>2024-06-15T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/20595Magyarok a pályán – a MÁV-START szerepe a nemzetközi személyszállításban2025-09-14T05:45:42+00:00Zsolt Hegyihegyi.zsolt@mav-start.huPál Haragosharagos.pal@mav-start.hu<p>A MÁV-START 2022-re új nemzetközi ajánlati struktúrát alakított ki. Ennek fő eleme a START Europa ajánlat, amely 15 országba teszi lehetővé a közvetlen nemzetközi menetjegyváltást nem csak Budapesttől, hanem az összes nemzetközi indulási állomásként meghatározott magyar állomástól.</p>2024-06-15T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/20598Személygépjárművekben utazók biztonsági öv használata 20232025-09-14T06:07:37+00:00Nóra Krizsikkrizsik.nora@kti.huZsolt Hamzahamza.zsolt@kti.huTamás Bertaberta.tamas@kti.hu<p>A közlekedésbiztonság teljesítménymutatói a közlekedésbiztonság javítása érdekében kifejtett tevékenység eredményességét mutatják meg. A mutatók a járművezetők magatartását jellemzik, így szemléltetve a közlekedők mindennapi közlekedési attitűdjét, viselkedését. A KTI 2023-ban új módszertan alapján mérte a mutatók alakulását a hazai közúthálózaton.</p>2024-06-15T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/20599Közúti vasúti pályán közlekedő kötöttpályás járművek közlekedésbiztonságának vizsgálata Szegeden2025-09-14T06:15:12+00:00Csongor Horváthhorvathcsongor16@gmail.comAttila Borsosborsosa@sze.huViktor Nagynviktor@sze.hu<p>A bemutatott vizsgálat az 1-es és a 2-es villamos vonalának közös szakaszán 2022-ben történt balesetek relatív gyakoriságát és azok fontosabb körülményeit közli. Továbbá bemutatja az egyes kötöttpályás járművek közlekedésbiztonságára vonatkozó szemkamerás vizsgálatokat és azok eredményeit.</p>2024-06-15T00:00:00+00:00Copyright (c)