https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/issue/feed Közlekedéstudományi Szemle 2025-06-22T08:26:08+00:00 Dr. Katona András szemle@ktenet.hu Open Journal Systems <p>A Közlekedéstudományi Egyesület a közlekedéstudomány területén egyedülálló módon jelenteti meg a Közlekedéstudományi Szemle (KTSZ) címen azt a lektorált szaklapot, amely immár 73. évfolyamát jegyzi. A KTSZ az egyetlen MTA által elismert közlekedéstudománnyal foglalkozó magyar nyelvű szaklap. A Szemle a hosszú és folyamatos megjelenés során rendkívül népszerű publikációs felületet szolgáltatott és ad ma is a hazai kutatók, oktatók és egyetemi hallgatók (MSc, ill. PhD) körében. Az évente hat alkalommal megjelenő folyóirat a digitális platform mellett elérhető nyomtatott formában is.</p> https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19405 Sebastian Belz köszöntője a Közlekedési Kultúra Napja alkalmából 2025-06-21T04:01:56+00:00 Sebastian Belz belz@epts.eu <p>A Közlekedési Kultúra Napja továbbra is kiemelt rendezvénye a Közlekedéstudományi Egyesületnek. A nemzetközi jelleget erősítik a meghívott külföldi vendégek előadásai. Az immár hagyományosnak<br>minősíthető „Bevezető”-t ez évben is Sebastian Belz úr az EPTS alapítvány titkára mondta el.</p> 2025-06-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19399 A gazdasági érdekű szolgáltatási szerződés és közszolgáltatási szerződés hasonlóságai és eltérései a közlekedési szolgáltatások területén 2025-06-21T10:31:01+00:00 István Dr. Szeri szeri.istvan@kti.hu Ákos Dancz dancz.akos@kti.hu <p>Az Európai Unió szabályozásában a gazdasági érdekű szolgáltatási szerződés és a közszolgáltatási szerződés közötti megkülönböztetés függ a szerződés jellegétől, a szolgáltatás típusától a jogi környezettől, de különösen a releváns jogszabályoktól. Általában a „közszolgáltatási szerződés” kifejezés olyan szerződésekre utal, amelyek a közérdekű szolgáltatásokat érintik, mint például az egészségügyi, oktatási, szociális szolgáltatások postai vagy közlekedési szolgáltatások. A „gazdasági érdekű szolgáltatási szerződések” olyan szerződéseket<br>jelentenek, amelyek magánvállalkozások és a közhatalmi szervek (kormány vagy más állami szervek, tartományok, régiók, önkormányzatok között jönnek létre, gazdasági tevékenységek ellátására, amelyek lehetnek nyereség-orientáltak is. Az, hogy egy gazdasági érdekű szolgáltatási szerződés közszolgáltatási szerződésnek minősül-e, attól függ, hogy a szerződés milyen szolgáltatásokat érint, és hogy ezek a szolgáltatások hogyan kapcsolódnak a közérdekhez.</p> 2025-06-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19400 A magyarországi útdíjfizetési rendszer változásai, és ezek várható hatása a közúti fuvarozással foglalkozó vállalkozások költségeire alternatív meghajtások esetén 2025-06-22T08:26:08+00:00 Adrienn Boldizsár boldizsar.adrienn@nje.hu Ádám Török torok.adam@kti.hu Norina Szander szander.norina@kti.hu <p>A közúti áruszállításhoz kapcsolódóan az infrastruktúra használatáért fizetendő díjak mellett a környezetterhelés mértékével összefüggő tételek megjelenése a jogalkotó szándéka szerint olyan ösztönző feltételeket teremt, amelyek hatására a közúti áruszállításban érdekelt vállalkozások felülvizsgálják a korábbi időszakban alkalmazott amortizációs stratégiájukat, és esetleg a környezetet kevésbé terhelő megoldások irányába mozdulnak el. A környezetbarát üzemű járművek beszerzését megfelelően támogató állami felelősségvállalással összekapcsolva ez a folyamat áttörést hozhat: sikerrel járulhat hozzá a klímavédelmi törekvésekhez, élénkítheti a környezetbarát járművek piacát, és ezzel növelheti az európai és a hazai gazdaság teljesítőképességét.&nbsp; Ezen célok elérése érdekében 2024. január 1-től jelentősen megváltozott a hazai útdíjrendszer, követve az EU-s irányelveket. Új tengelykategória került bevezetésre, bővült a díjköteles hálózat, valamint a forgalomból eredő lokális környezetterhelés<br>(légszennyezés, zaj) külsőköltség-díját is tartalmazza a fizetendő útdíj. Mindebből kiindulva jelen cikkben azt elemezzük, hogy az útdíj tételek változása, valamint az egyre inkább magának utat törő alternatív, kibocsátásmentes technológiákra való átállás hogyan hathat 10 éves időtávban a fuvarozó vállalkozások működési költségeire.&nbsp;</p> 2025-06-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19401 Utazás közbeni tevékenységek változása a világjárvány előtt és után 2025-06-21T10:31:01+00:00 Tamás Strommer strommer.tamas@kti.hu András Dr. Munkácsy munkacsy.andras@kti.hu Dávid Dr. Földes foldes.david@kjk.bme.hu <p>A közforgalmú közlekedés használata lehetővé teszi az utasok számára egyéb hasznos tevékenységek végzését. Kutatásunk során az utazás közbeni tevékenységek részarányát két, négy év különbséggel elvégzett felmérés adataira alapozva vizsgáltuk meg a budapesti metrón. A tevékenységek eloszlása mindkét évben hasonló struktúrát követett, ám jelentős változás volt megfigyelhető<br>a telekommunikációs eszközök használati arányának és az idősebb utasok okoseszköz-használatának növekedésének tekintetében.</p> 2025-06-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19403 Emlékeztető az MTA Közlekedés- és Járműtudományi Bizottságának üléséről 2025-06-21T10:31:01+00:00 Ádám Török torok.adam@kjk.bme.hu Balázs Horváth hbalazs@sze.hu <p>Török Ádám, a Bizottság elnöke köszöntötte a megjelenteket. Emlékeztette a jelenlévőket, hogy 2025. évben a bizottság kihelyezett üléseket tervez, ehhez kapcsolódik ez az ülés is a BOSCH Innovációs Kampuszán. Az ülés témája ennek megfelelően a járműgépészet fejlődése volt.</p> 2025-06-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19402 A IV. páneurópai vasúti közlekedési alapfolyosó és szárnyvonalainak magyarországi szakaszai. 2. rész 2025-06-21T10:31:01+00:00 Imre Balogh balogh.imre39@gmail.com <p>Lassan a befejezéséhez közeledik a IV. számú pán-európai vasúti közlekedési alapfolyosó magyarországi szakaszának felújítása. A kétvágányú 25 kV 50 Hz AC rendszerrel villamosított, átépített vonalon, ahol lehetséges az engedélyezett menetsebesség, az Európai Unió vasútbiztonsági követelményeinek megfelelően, a tervek szerint 160 km/h lesz.</p> 2025-06-20T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19404 A megállás helyét jelző vonal felfestésének hatásvizsgálata (előtte-utána vizsgálat) jelzőtáblás, folyópályás kijelölt gyalogos- átkelőhelyeknél 2025-06-21T10:31:01+00:00 Péter Dávid Nagy nagy.peter@kti.hu Erzsébet Hóz hoz.erzsebet@kti.hu <p>A kijelölt gyalogos-átkelőhelyek biztosítják a legvédtelenebb úthasználók (gyalogosok, kerékpárját, rollerjét tolók) keresztirányú áthaladását az úttesten a járművek között. Szemben az európai&nbsp; gyakorlattal hazánkban csak egyetlen típusú „zebra” létezik, gyakran kopott, alig látható burkolati jellel, ahol lakott területen a gyalogoselütések 40 százaléka történik. A „Kijelölt&nbsp; gyalogosátkelőhely” jelzőtábla ugyan a Jelzési Egyezménynek megfelelő kialakítású, de alapvetően a tájékoztatást adó, legkevésbé a figyelemfelhívó táblákhoz tartozik, miközben a táblánál a járművezetőnek elsőbbségadási kötelezettsége van. Ezt az ellentmondást feloldandó a közútkezelők számos megoldással&nbsp; próbálkoznak, hogy jobban felismerhetővé tegyék az átkelési helyet és javuljon az elsőbbségadási hajlandóság. 2022 óta új elemként megjelentek az ún. vonali, folyópályás átkelőhelyeknél felfestett megállás helyét jelző szaggatott vonal útburkolati jelek. Ezen felfestések hatását vizsgáltuk előtte-utána mérésekkel: mérhető-e valamiféle változás a járművezetők viselkedésében. Ebben a cikkben<br>két fővárosi (XI. kerület) helyszínen végzett előtte-utána vizsgálat eredményeit mutatjuk be, az elsőbbségadási hajlandóság változását a megállás helyét jelző vonal felfestését követően. Rámutatunk arra is, hogy milyen további kutatások segítenék a gyalogosok biztonságának növelését.</p> 2025-06-20T00:00:00+00:00 Copyright (c)