Dunakavics https://ojs.mtak.hu/index.php/dk <p>Első hallásra talán játékosan hangzó nevet választottunk régóta tervezett kiadványunk címéül.&nbsp; A „Dunakavics” név számunkra sokrétű jelentéssel bír. Az angol nyelv a bölcs mondásokat „pebbles of wisdom” azaz a bölcsességek kövének nevezi, de a kavicsról a filozófiaprofesszor klasszikus példabeszéde is eszünkbe juthat. A professzor hallgatóinak egy üveg feltöltésével illusztrálta az élet értelmét, elmagyarázva azt, hogy a kövekkel látszólag teletöltött üveg tovább tölthető még kavicsokkal és homokkal.&nbsp; A kövek az igazán fontos dolgokat; a családot, a barátokat, az egészséget, míg a kavicsok a munkát és az otthont szimbolizálják, ellentétben a homokkal, ami a mindennapi apróságokat jelképezi. Ha a homokot töltik be először az üvegbe, nem marad hely a kavicsoknak és a köveknek. A Dunakavics további asszociációknak is teret biztosít, hiszen eszünkbe juthat róla gyerekkorunk kedvenc édessége is, vagy egyszerűen egy Duna parti séta.&nbsp; Reméljük, hogy kiadványunkban ki-ki a saját kedve és ízlése szerint válogathat, melyik kavicsot emeli fel a folyópartról. Ilyen sokszínűek vagyunk mi magunk is, és a tudományterületek ilyen széles palettáját kínáljuk olvasóinknak, hogy kedvükre válogassanak.</p> hu-HU nemeth.istvan@uniduna.hu (Németh István) duma.attila@gmail.com (Duma Attila) k, 16 dec 2025 19:33:40 +0000 OJS 3.1.2.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Teachers’ Perspectives on the Practical Experiences and Development Paths of Technical Education https://ojs.mtak.hu/index.php/dk/article/view/21124 <p>A kutatás célja a technikusképzésben megvalósult oktatásmód­szertani fejlesztések vizsgálata egy dunaújvárosi középiskolában a 2021– 2023 közötti időszakban. A tanulmány kiemelten foglalkozik a digitális eszközök tanórai integrációjával, a duális képzés szerepével, a projektalapú és problémaorientált tanulás alkalmazásával, valamint a kompetenciafejlesztés gyakorlatával. A vizsgálat kérdőíves módszerrel zajlott: 2024. június 1–12. között 40 főállású műszaki tanár osztotta meg tapasztalatait és véleményét. &nbsp;Az eredmények azt mutatják, hogy a digitális technológiák elterjedése, a duális képzés továbbfejlesztése, valamint a projektalapú tanulás széleskörű alkalmazása érdemben hozzájárult a technikusképzés rugal­masságának és hatékonyságának növeléséhez. A kompetenciaalapú oktatás hangsúlyosabbá válása tovább erősítette a tanulók munkaerőpiaci felkészítését. A módszertani megújulások összességében lehetővé tet­ték, hogy a technikusképzés eredményesebben reagáljon a 21. század gyorsan változó gazdasági és tech­nológiai kihívásaira.</p> Gábor Budai Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://ojs.mtak.hu/index.php/dk/article/view/21124 k, 16 dec 2025 15:22:28 +0000 Motivációs kérdések a foglalkoztatásban - ösztönzési és motivációs technikák eredményességének vizsgálata egy magánegészségügyi intézményben https://ojs.mtak.hu/index.php/dk/article/view/21120 <p>&nbsp;&nbsp;A kutatás célja egy speciális foglalkoztatási terület, a magán- egészségügy területén működő Kft. munkavállalói motivációjának és a cég­nél alkalmazott motivációs technikák hatékonyságának a vizsgálata volt. A felállított hipotézis szerint az egészségügyi dolgozók számára nem a pénz­ügyi juttatások a fő motivációs tényezők. &nbsp;A megkérdezett dolgozók többsége kifejezte, hogy a versenyképes fizetés és juttatások számukra alapvető fontosságúak a munkavállalás és a munkájuk­hoz való elköteleződés szempontjából. &nbsp;Ugyanakkor az elemzés további eredményei azt is kimutatták, hogy a pénz­ügyi juttatások mellett más tényezők is jelentős szerepet játszanak. Például a munkakörnyezet minősége, a szakmai fejlődési lehetőségek és a betegellátás pozitív hatása, de legfőképpen az elismerés és a dicséret. &nbsp;Ezek az eredmények megdöntötték a kiinduló hipotézist, miszerint az egész­ségügyi dolgozóknak nem a pénzügyi juttatások a fő ösztönző erejük. A ku­tatás eredményei alapján arra lehet következtetni, hogy bár a pénz fontos sze­repet játszik a munkahelyi motivációban, más tényezők is jelentős hatással vannak a dolgozók motivációjára az egészségügyi szektorban. &nbsp;A vezetőség által preferált technikák, mint az elismerő szavak alkalmazása és a segítő kéz nyújtása igencsak eredményesnek mondható a vállalat mun­kavállalóinak vizsgálata alapján, ám ezekkel az eszközökkel nem minden munkavállalót tudnak megfelelően motiválni, így érdemes a fennmaradó kis réteg igényeinek megfelelő motivációs technikát alkalmazni a meglévő és al­kalmazott technikák mellett.</p> Adrienn Androsovics, Tamás Kőkuti Copyright (c) https://ojs.mtak.hu/index.php/dk/article/view/21120 k, 16 dec 2025 15:07:34 +0000 Kínai soft power stratégiák Közép-Afrikában 2. rész https://ojs.mtak.hu/index.php/dk/article/view/21123 <p>Az Egy Övezet, Egy Út kezdeményezés (BRI) célja Kína globális gazdasági befolyásának erősítése. Az erre kijelölt kereskedelmi útvonalakra csatlakozva a pekingi kormányzat további fejlesztéseket végez Afrikában, kü­lönösen a szubszaharai térségben. Röviden ismertetem a BRI jelentőségét és az abból nyíló egyéb modern gazdasági és politikai stratégiákat Közép-Afrikában. &nbsp;Célom átfogó képet adni Kína régióbeli jelenlétének erősödéséről és stratégi­áiról, amikkel geopolitikai vetélytársaival szemben előnyökre tehet szert. Is­mertetem, hogyan igyekszik növelni befolyását Közép-Afrikában Kína a soft power – mint a diplomáciai kapcsolatok erősítése, kulturális csereprogramok és infrastrukturális beruházások – eszközeivel. &nbsp;Kína befolyásnövelési kísérletének részletes, példákkal alátámasztott bemu­tatása során öt afrikai országra; Kenyára, Tanzániára, Zambiára, Angolára és a Kongói Demokratikus Köztársaságra térek ki. Ezekben Kína jelentős pro­jekteket hajt végre, amelyek gazdasági fejlődést hozhatnak.</p> Pongrác Dús Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://ojs.mtak.hu/index.php/dk/article/view/21123 k, 16 dec 2025 15:18:00 +0000 Szóbeli vizsga és a mesterséges intelligencia kapcsolata a didaktika tárgy tanulásában https://ojs.mtak.hu/index.php/dk/article/view/21125 <p>&nbsp;&nbsp;A felsőoktatásban kialakult vizsgarendszer többnyire egy hiva­tás, egy munkakör betöltéséhez szükséges állami, intézményi követelmények teljesítését, a jelöltek alkalmasságát kívánja mérni és mint ilyen, talán egyike a legnagyobb mozgást, dinamikát mutató felsőoktatási témának. Már az 1970-es &nbsp;hetvenes években számos tanulmány foglalkozott a kérdéssel. A korszak ne­veléstudományi szakemberei [1, 2] az akkoriban megalakuló Felsőoktatási Pedagógiai Kutatóközpont kutatási témái között felhívták a figyelmet a fel­sőoktatás számos kérdésére, köztük a felsőoktatási vizsgáztatással kapcsolatos problémákra. Természetesen a külföldi kutatók is előszeretettel foglalkoztak &nbsp;a kérdéssel. Ezek a kutatások érintették például a vizsgáztatás formáit [3], a vizsga légkörét, funkcióját, etikai kérdéseit. A kérdés azóta is egyik fontos vizsgálódási területe a felsőoktatásnak, különösen napjainkban az objektív vizsgáztatás és a számítógép által felkínált lehetőségek látványos térnyerésével &nbsp;vált ismét akkut problémává. Ezzel el is érkeztünk egy olyan, napjainkban is sokat vitatott kérdés feltevéséhez, mely szerint vajon milyen mértékben kell, hogy jelen legyen a szóbeli vizsga a felsőoktatási képzési folyamatban, hogyan kell a modern eszközök bevonása mellett ezt a vizsgamódszert al­kalmazni? A kutatási témáról szóló tanulmányunkban nem kívánjuk a teljes &nbsp;problémakört áttekinteni csupán két területre kívánunk koncentrálni: a szó­beli vizsgáztatás tapasztalatainak áttekintése és ehhez kapcsolódóan a szóbeli vizsgák „felelési, felkészülési vázlatainak” elemzése és az eredmények illuszt­rálása, valamint a mesterséges intelligencia alkalmazása a <em>didaktika </em>tárgy oktatásában a szakoktatóképzésben. A dolgozat célja ezeknek megfelelően bemutatni: az AI alkalmazását a didaktika tárgy tanulási folyamatában, a hallgatói vizsgára felkészülés folyamatában; a hallgatói alkalmazások terüle­teit, véleményüket a didaktika tárgy tanulása során; a vizsgaeredmények és vizsgavázlatok elemzéséből levonható tapasztalatokat. Kutatásunk során szakirodalmi feldolgozást, mesterségesintelligencia-támogatást, hallgatói kérdőívet és a vizsgavázlatok elemzését választottuk kutatási módszerül.</p> László Kadocsa, Gyula Gubán Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://ojs.mtak.hu/index.php/dk/article/view/21125 k, 16 dec 2025 15:28:08 +0000 New Criminological Challenges in the 21st Century https://ojs.mtak.hu/index.php/dk/article/view/21121 <p>Bár az emberiség történetében hosszú idő telt el az első orvosi és terápiás innovációktól az önvezető autók megjelenéséig, kevesen számí­tottak arra, hogy a 21. századra a generatív mesterséges intelligencia plat­formok és a <em>deepfake-as-a-service</em>-ajánlatok, valamint a hangszimuláció és a szintetikus média összes veszélyes „terméke” online elérhető lesz szinte bárki számára világszerte. A jelen tanulmány célja, hogy egy amerikai bírósági ügy alapján mutassa be ezt a jelenséget, választ keresve arra a kérdésre, hogy va­jon szükséges-e tolerálni a személyiségi jogok megsértését a modern krimi­nológiai eszközök használatának „melléktermékeként”</p> Ákos Gellért Czukor Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://ojs.mtak.hu/index.php/dk/article/view/21121 k, 16 dec 2025 15:13:21 +0000