Vészharang és jubileum?

A rendészeti felsőoktatás kilátásai, a tisztjelöltek toborzásának és életpályára állításának nehézségei

Kulcsszavak: rendészeti felsőoktatás, tisztképzés, Rendőrtiszti Főiskola, Nemzeti Közszolgálati Egyetem

Absztrakt

Immáron fél évszázados múltra tekint vissza az intézményesült rendészeti felsőoktatás hazánkban lévén a Rendőrtiszti Főiskola (továbbiakban: RTF) megalapítására 1971-ben a 39. számú törvényerejű rendelettel került sor, amelynek részletszabályait a 4/1971. (X. 19.) BM rendelet, illetve a 010/1971. BM parancs tartalmazta. 2012 óta a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Karán (továbbiakban: NKE RTK) folyik a rendészeti felsőoktatás. Jelen írás nem az említett kerek évforduló kapcsán készülő ünnepi hangvételű visszatekintés az elmúlt 50 év fejlődéséről, sokkal inkább a jelenlegi helyzet alapos felmérése. A monopol helyzetéből adódóan kedvező felsőoktatási pozícióban lévő RTF, majd NKE RTK képzései kapcsán talán fordulóponthoz érkeztünk, amely okán a szerzők tényszerű, tárgyilagos, tudományos kutatásokkal is alátámasztott helyzetértékelést kívánnak adni a rendészeti felsőoktatás jelenéről, jövőbe mutató javaslatokkal.

Hivatkozások

Andor M. & Liskó I. (1999): Iskolaválasztás és mobilitás. Iskolakultúra. Soros Alapítvány

Baráth N. E. (2020): A rendészeti modellek és rendőrhallgatók attitűdjeinek vizsgálata. Ügyészek Lapja, 27(1), 19–30.

Bánfi L., Czibik Á., Demeter E., Hajdú M., Makó Á. & Várhalmi Z. (2014): Felsőoktatási informatikai és hallgatói szolgáltatási területek felmérése. Zárótanulmány. MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet

Bartos L. (2009): Gondolatok a rendészeti oktatásról. Rendészeti Szemle, 57(3), 3–15.

Berács J., Derényi A., Kováts G., Polónyi I. & Temesi J. (2015): Magyar Felsőoktatás 2014. Stratégiai helyzetértékelés. Corvinus Egyetem Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja

Bernschütz M., Dörnyei K. & Nováky E. (2016): A Z-generáció a jövőről – empirikus vizsgálat eredményei. In Tóth A. & S. Gubik A. (szerk.): Magyarország 2025-ben és kitekintés 2050-re Tanulmánykötet Nováky Erzsébet 70. születésnapjára. Arisztotelész Kiadó, 63–89.

Boda J. (2018): A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Kar fejlesztésének tapasztalatai 2015–2018. Belügyi Szemle, 67(11), 15–29. https://doi.org/10.38146/BSZ.2018.11.2

Borbély-Pecze T. B. & Suhajda Cs. J. (2017): Pályaorientáció és tanárképzés. Opus et Educatio, 4(1), 62–75. https://doi.org/10.3311/ope.166

Christián L. (2018): A helyi rendészeti együttműködés rendszere. Iustum Aequum Salutare, 14(1), 33–61.

Coleman, J. S. (1990): Foundatons of Social Theory. Belknap Press of Harvard University Press

Czakó A. (2014): Egyetemkép és továbbtanulás. Felsőoktatási Műhely, 3, 29–40.

Czakó A. & Koltói L. (2012): Hallgatói mobilitás. Milyen háttéren tervezik és valósítják meg az ELTE hallgatói és végzettei külföldi tanulmányaikat? Felsőoktatási Műhely, 3, 67–86.

Csóka G. & Szakács G. (szerk.) (2018): A közszolgálat emberierőforrás-gazdálkodási rendszerének fejlesztését szolgáló kutatások jelentései I. A rendészeti pályaorientácós képzés tapasztalatai. A közigazgatási pályaorientációs képzéssel kapcsolatos igényfelmérés eredményei. Nemzeti Közszolgálati Egyetem

Dajnoki K. & Kiss Á. A. (2015): Kilépési okok feltárása egy szolgáltató központban. Taylor Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Folyóirat, 6(3-4), 187–197.

Dychtwald, K., Erickson, T. J. & Morison, R. (2006): Workforce Crisis: How to Beat the Coming Shortage of Skills and Talent. Harvard Business School Press

Erdős Á. (2018): Alkalom vagy tervszerűség? A pénzügyőr tisztjelöltek pályára lépésének rövid vizsgálatáról. In Czene-Polgár V. & Zsámbokiné Ficskovszky Á. (szerk.): Innováció, elektronizáció, tudásmenedzsment. Tanulmánykötet. Magyar Rendészettudományi Társaság, Vám- és Pénzügyőri Tagozata, 115–130.

Erdős Á. (2019): A rendészeti tisztté válás első nehézségei – A gyermeki elképzelések találkozása a realitással. Új Pedagógiai Szemle, 69(1-2), 76–99.

Erdős Á., Magasvári A., Molnár K., Pócsi A., Szabó A. & Vas A. (2020): NAV Café – A Nemzeti Adó- és Vámhivatal személyi állományának utánpótlása, felkészítésük gyakorlati kérdései. Magyar Rendészet, 20(1), 149–177. https://doi.org/10.32577/mr.2020.1.10

Erdős Á., Magasvári A. & Szabó A. (2019): Új generáció a rendészeti felsőoktatásban. In Gaál Gy. & Hautzinger Z. (szerk.): Gondolatok a rendészettudományról. Írások a Magyar Rendészettudományi Társaság megalapításának tizenötödik évfordulója alkalmából. Magyar Rendészettudományi Társaság, 89–102.

Expanzió (2011): A magyar felsőoktatás szabályozásának stratégiai megalapozása. Az FTT stratégiai ajánlása a felsőoktatás törvényi szabályozásának előkészítéséhez. Expanzió Humán Tanácsadó

Fehérvári A., Misley H., Széll K., Szemerszki M. & Veroszta Zs. (2016): A felsőoktatás szociális dimenziója. Hátrányos helyzetű csoportok hozzáférése és részvétele a felsőoktatásban című kutatás. Tempus Közalapítvány

Hámori Á. (2019): Az agrár és a természettudomány képzési területek hallgatóinak szociális jellemzői. Felsőoktatási Elemzési Jelentések, 3(2), 15–26.

Harsányi G. & Vincze Sz. (2017): A magyar felsőoktatás néhány jellemzője nemzetközi tükörben. Pénzügyi Szemle, 57(2), 226–245.

Hautzinger Z. (2019): Az NKE Rendészettudományi Kar képzési rendszerének változása, a migrációs képzés helyzete. In Teke A. (szerk.): Az idegenrendészeti intézményrendszer átalakulásának tapasztalatai Magyarországon és kitekintés az intézményrendszer változásaira az Európai Unióban. Magyar Rendészettudományi Társaság Migrációs Tagozat, 51–62.

Hegedűs J. (2020): Rendészeti felsőoktatásban tanuló hallgatók tanulási szemléletmódjának alakulása. In Hegedűs J. (szerk.): Magatartástudományi kutatások a rendészeti képzés megújítása érdekében. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, 51–64.

Iharosi T. (2019): Agrár- és természettudományos képzések. Felsőoktatási Elemzési Jelentések, 3(2), 2–3.

Janza F. (2018): Elmélkedések. In Dobák I. & Hautzinger Z. (szerk.): Szakmaiság, szerénység, szorgalom. Ünnepi kötet a 65 éves Boda József tiszteletére. Dialóg Campus Kiadó, 299–314.

Juhász Cs. (2017): Z generációs hallgatók felsőoktatási motivációjának vizsgálata. Közép-Európai Közlemények, 10(2), 131–141.

Kapor K. (1979): A középiskolások pályairányulásának és pályaválasztásának vizsgálata Veszprém megyében. Doktori értekezés, kézirat. Szegedi Tudományegyetem, Szeged

Kenderfi M. (2019): A pályaorientáció elmélete és gyakorlata hazánkban. Munkaügyi Szemle, 62(4), 52–61.

Kiskopárdi Zs. J. (2018): A magyar büntetés-végrehajtás nemzetbiztonsági aspektusai. Terror & Elhárítás, 7(1), 45–71.

Kispálné Horváth M. & Vincze Sz. (2009): Végzős középiskolások továbbtanulással kapcsolatos motivációi, döntései és az azokat befolyásoló tényezők. Új Pedagógiai Szemle, 59(12), 57–73.

Kiss R. (2005): A belügyi rendészeti képzés Magyarországon. Magyar Rendészet, 5(2), 150–171.

Kovács G. (2012): A Nemzeti Közszolgálati Egyetem, mint a közszolgálati képzés bázisa; a jelenlegi helyzetkép, jövőbeni változások, fejlődési tendenciák és kihívások. In Gaál Gy. & Hautzinger Z. (szerk.): Tanulmányok „A biztonság rendészettudományi dimenziói – változások és hatások” című tudományos konferenciáról. XIII. Pécsi Határőr Tudományos Közlemények. Magyar Hadtudományi Társaság Határőr Szakosztály Pécsi Szakcsoportja, 371–378.

Kovács G. (2016): A Nemzeti Közszolgálati Egyetem alapképzésben végzett rendőrtisztekkel szemben támasztott követelmények változásai. In Gaál Gy. & Hautzinger Z. (szerk.): A határrendészettől a rendészettudományig. XVII. Pécsi Határőr Tudományos Közlemények. Magyar Hadtudományi Társaság Határőr Szakosztály Pécsi Szakcsoportja, 259–264.

Kovács I. (2019): Egy valós kihívás: toborzás vezetői szemmel. Avagy hogyan tehető vonzóbbá a rendőri hivatás a pályaválasztás előtt álló Z generáció számára? Rendőrségi Tanulmányok, 2(2), 75–138.

Lannert J. (2004): Pályaválasztási aspirációk. A 13 és 17 évesek továbbtanulási aspirációi mögött munkáló tényezők három kistérségben. Doktori értekezés, kézirat. Közgazdaságtudományi Egyetem

Lengyel J. & Török T. (2012): 11-12. évfolyamos szegedi gimnazisták továbbtanulási elképzelései. Iskolakultúra, 22(10), 58–75.

Liskó I. (2003): Továbbtanulási ambíciók és esélyek. Educatio, 11(2), 225–235.

Liskó I. (2004): Perspektívák a középiskola után. Felsőoktatási Kutatóintézet

Lőrincz J. (2011): Visszatekintés a személyi állomány felkészítésének múltjára. Börtönügyi Szemle, 30(1), 53–57.

Magasvári A. & Szabó A. (2019): A Nemzeti Adó- és Vámhivatal munkaerő-megtartó képességének vizsgálata egy speciális célcsoport körében. Magyar Rendészet, 19(2-3), 143–162. https://doi.org/10.32577/mr.2019.2-3.8

Malatyinszki Sz. (2019): Pályaorientáció és motiváció a XXI. században. Perspective – Kitekintés, 21(22), 217–227.

Mogyoródi G. (2009): A bűnözés elleni háborútól a közösségi rendőrségig. A magyar rendőrség metamorfózisa a rendszerváltás után. Rendvédelmi Füzetek, 3, 6–18.

Nagy I. K. (2015): Továbbtanulási és intézményválasztási motivációk a Partiumi régió határmenti térségében. Doktori értekezés, kézirat. Babes-Bolyai Tudományegyetem Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Doktori Iskola

Nagy M. (1997): Tanárok, települések, régiók. Educatio, 6(3), 1–16.

Nagy Zs. (2016): Változások a katasztrófavédelmi képzésben. Védelem Online: Tűz- és Katasztrófavédelmi Szakkönyvtár, 744, 1–11.

Oláh K. (2016): A rendőri pálya iránti motiváció. In Láczay M. & Bocsi V. (szerk.): Multikulturális Műhely 4. Kolonel D Kft. – Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar – Esélyteremtő és Tehetséggondozó Multikulturális Műhely, 150–157.

Pfau C. S. (2017): A szabadidősport szervezési sajátosságai a felsőoktatásban. Doktori értekezés, kézirat. Debreceni Egyetem Ihrig Károly Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskola, Debrecen

Police Executive Research Forum (2019): The workforce crisis, and what police agencies are doing about it. Police Executive Research Forum, Washington D. C.

Polónyi I. (2004): A hazai felsőoktatás demográfiai összefüggései a 21. század elején. Felsőoktatási Kutatóintézet

Polónyi I. (2013): Az aranykor vége – Bezárnak-e a papírgyárak? Gondolat Kiadó

Polónyi I. (2018): A hazai felsőoktatás felvételi tendenciái és hallgatólétszámának néhány jellemzője. In Kováts G. & Temesi J. (szerk.): A magyar felsőoktatás egy évtizede, 2008–2017. Corvinus Egyetem Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja, 111–129.

Rámháp Sz. (2017): Felsőoktatási továbbtanulási motivációk Magyarországon a változó ifjúság és a piacosodó felsőoktatás tükrében. Doktori értekezés, kézirat. Széchenyi István Egyetem Regionális- és Gazdaságtudományi Doktori Iskola

Sági M. & Ercsei K. (2012): A tanári munka minőségét befolyásoló tényezők. In Kocsis M. & Sági M. (szerk.): Pedagógusok a pályán. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 9–30.

Suhajda Cs. J. (2017): A pályaorientációs tevékenység változása és megvalósulása a köznevelésben a rendszerváltozástól napjainkig különös tekintettel az információs folyamatokra. Doktori értekezés, kézirat. Pécsi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola

Szabó A. (2015): A magyar pénzügyőr képzés intézményi kereteinek fejlődése 1867–2011.

Rendvédelem-történeti Füzetek, 25(43-44-45-46), 117-126. https://doi.org/10.31627/RTF.XXV.2015.43-44-45-46N.117-126P

Szabó A. (2018a): Sub pondere crescit palma, avagy a pénzügyőr tisztjelölt erőpróbája. In Dobák I. & Hautzinger Z. (szerk.) Szakmaiság, szerénység, szorgalom. Ünnepi kötet a 65 éves Boda József tiszteletére. Dialóg Campus Kiadó, 599–612.

Szabó A. (2018b): A tisztjelölti jogállás sajátosságai. In Erdős Á. (szerk.): Integrált pénzügyőri ismeretek I. Kezdő pénzügyőrök kézikönyve. Magyar Rendészettudományi Társaság Vám- és Pénzügyőri Tagozata, 156–180.

Szentes E. (2016): A pályaszocializáció felsőoktatási lehetőségeinek vizsgálata. Doktori értekezés, kézirat. Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudományi Doktori Iskola

Szilágyi K. (2015): A fiatalok és felnőttek pályaorientációs és karrierépítési készségeinek szintje, fejlesztésének lehetőségei. Nemzeti Felnőttképzési Intézet

Tamándl L. (szerk.) (2010): A Széchenyi István Egyetem 2010-es hallgatói motivációs vizsgálata. DPR Füzetek I. Universitas-Győr Nonprofit Kft.

Tauber, R. T. (1998): Good or Bad, What Teachers Expect from Students They Generally Get! Washington D. C.: ERIC Clearinghouse on Teaching and Teacher Education,

Tillery, D., Sherman, B. & Donovan, D. (1968): Helpfulness of parents, school personnel, and peers to students with different educational aspirations. American Psychological Association

Tóth N. Á. (2016): 45 éves a rendészeti felsőoktatás. Dialóg Campus Kiadó

Urbán A. (2019): A katasztrófavédelem beavatkozó állománya képzéseinek sajátossága. Műszaki Katonai Közlöny, 29(1), 105–120. https://doi.org/10.32562/mkk.2019.1.9

Varga A. (2014): Gondolatok a Nemzeti Közszolgálati Egyetem „Nyílt napok” rendezvényeihez. Hadtudományi Szemle, 7(2), 223–232.

Vári V. (2016): Hatékonyság a rendészeti tiszthelyettesképzés és a karrierrendszer fejlesztésének ütközőzónájában. Magyar Rendészet, 16(6), 109–132.

Vári V. (2018): A rendőri életpályamodell és a rendőri felsőoktatás összehangoltsága. Magyar Rendészet, 18(2), 205–222.

Megjelent
2020-12-15
Hogyan kell idézni
ChristiánL., & Erdős Ákos. (2020). Vészharang és jubileum? A rendészeti felsőoktatás kilátásai, a tisztjelöltek toborzásának és életpályára állításának nehézségei. Belügyi Szemle , 68(12), 11-42. https://doi.org/10.38146/BSZ.2020.12.1
Rovat
Tanulmányok

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

1 2 3 > >>