Vezetőnek lenni a közszolgálatban?

Kulcsszavak: vezetés, vezetői stílusok, team coaching, generációmenedzsment

Absztrakt

A 21. századra a társadalmi-gazdasági fejlődés olyan változásokat hozott létre, melyek számos kihívást gördítettek a szervezetek és a vezetők elé egyaránt. A tanulmány arra keresi a választ, hogy milyen vezetői stílus lehet hatékony jelenleg a közszolgálatban. Áttekinti a szervezetek működését befolyásoló külső és belső környezeti tényezőket, melyek közül kiemelten az egyes generációk látásmódjának és munkahelyi igényeinek bemutatására fókuszál, s ezek kapcsán részletesen kitér a generációk eltérő szemléletmódjából adódó kihívásokra. Mindemellett rámutat arra, hogy a jelenlegi közszolgálati vezetők véleménye és elvárásai a tradicionális, hierarchikus szervezet megteremtése lenne. A tanulmány egyaránt kitér mind a közigazgatási, mind pedig a rendvédelmi kutatások hasonló témában született vizsgálataira. Végül az elvárásokból adódó kihívásokra igyekszik megoldást találni. Ennek kapcsán röviden kitér a team coaching módszertanára és a közszolgálatban történő bevezetésének lehetőségére.

Hivatkozások

Bakacsi Gy. (2004): Szervezeti magatartás és vezetés. Budapest: Aula Kiadó

Dávid P. (2014): Közszolgálat személyi állományának összetétele, demográfiai mutatóinak bemutatása, a folyamatok elemzése, a korábbi vizsgálati eredményekkel történő összehasonlítása. ÁROP_2.2.17. Új közszolgálati életpálya Emberi erőforrás gazdálkodás és közszolgálati életpálya kutatás „Közszolgálati humán tükör 2013” kutatás alapján

Farkas J. – Horváth J. (2016): A Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság szervezeti kultúrájának vizsgálata.

Ferincz A. (2013): Az új generáció elvárásai a munkahelyekkel szemben. In: Karlovitz J. T. (szerk.): Ekonomické štúdie - teória a prax. http://www.irisro.org/gazdasagtan2013januar/G322FerinczAdrienn.pdf

Gellén M. (2015): Vezetői magatartástípusok és önértékelés közigazgatási reform után, átalakítás közben. http://kozszov.org.hu/dokumentumok/UMK_2015/2/04_Vezetoi_magatartastipusok.pdf

Karácsonyi A. (2006): A leadership és a szervezeti kultúra összefüggései, egymásra gyakorolt hatásuk.A vezetést és a szervezeti kultúrát segítő és gátló tényezők. PhD értekezés. Budapest: BCE Gazdálkodástani Doktori Iskola

Merétei B. (2017): Generációs különbségek a munkahelyen. Vezetéstudomány, 10, 10–18. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2017.10.02

Marquardt, M. J. (2004): Optimizing the Power of Action Learning. Palo Alto: Davies-Black Press

Nemes O. (2019): Generációs Mítoszok – Hogyan készüljünk fel a jövő kihívásaira? Budapest: HVG Könyvek

Robert, K. (2008): Leading changes through action learning. http://aclongportfolio.weebly.com/uploads/2/9/0/7/29077439/action_learning.pdf

Schaffer B. (2015): Ifjú titánok – Vezetőknek az Y generációs vezetőkről. Budapest: Boook Kiadó

Szakács G. (2020): A közszolgálati szervezetek vezetési és irányítási rendszerei, működésük sajátosságai. In. Stréhli-Klotz G. – Szakács G. (szerk.): A közszolgálati tisztviselők élet- és munkakörülményei, társadalmi helyzete Magyarországon. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem

Tari A. (2010): Y generáció – Klinikai pszichológiai jelenségek és társadalomlélektani összefüggések az információs korban. Budapest: Jaffa Kiadó

Tari A. (2010): Az Y és mögötte a Z generáció. http://www.budapestedu.hu/data/cms47443/okopannon_tari.pdf

Megjelent
2020-06-15
Hogyan kell idézni
Stréhli-KlotzG. (2020). Vezetőnek lenni a közszolgálatban?. Belügyi Szemle , 68(6), 137-149. https://doi.org/10.38146/BSZ.2020.6.7
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok