A rendőri pálya vonzóvá tételének lehetőségei

Kulcsszavak: Z generáció, toborzás, rendőrség, motiváció

Absztrakt

Cél: A rendőrségre stabil célok, értékrendek és szabályrendszer jellemző. Sajátos szervezeti kultúrával rendelkezik, melyhez egyre nagyobb kihívás megtalálni azt a populációt, aki szocializálódni tud a speciális miliőbe, és rendőri identitást szeretne kialakítani. A rendőrségi utánpótlás két fontos szegmensét tekintjük át tanulmányunkban. A toborzás, a beválás és a személyi állomány
megtartását befolyásoló generációs és motivációs aspektusokat. A nemzetközi szakirodalom alapján ismertetjük a generációs különbségek hatásait, illetve a motivációs háttérre vonatkozó pilot kutatás eredményeit mutatjuk be. Célunk volt, hogy feltárjuk a rendőri állomány szervezet iránti elköteleződését, valamint a háttérben meghúzódó mögöttes tartalmakat.
Módszertan: Az összeállított kérdőívünket legalább 1–2 éve rendészeti diplomát szerzett rendőrtisztek (n=101 fő) töltötték ki. A kérdések a rendőrség megtartó erejére, valamint a külső és belső motivációs faktorokra vonatkoztak.
Megállapítások: Az eredmények szerint a pályán maradás legfőbb oka elsődlegesen az anyagi kényszer, valamint a hivatástudat. A munkamotivációs faktorok közül kiemelkedő a kihívás és sikerélmény, valamint a pozitív erkölcsi státusz megélése. Hosszú távon az anyagi vonatkozások, a nyugdíjkorhatár csökkenése, valamint az előrelépési lehetőségek kie melt motivációs faktorok.
Érték: Ugyan az empirikus eredmények nem alkalmasak messzemenő következtetések levonására, viszont lehetőséget adnak a kérdéskör mélyebb átgondolására.

Hivatkozások

Beregnyei J. (2019). A rendvédelmi szervek végrehajtó állományának utánpótlása és a korosztályi jellemzők. Belügyi Szemle, 67(9), 97–120. https://doi.org/10.38146/BSZ.2019.9.6

Campbell, W., Campbell, S., Siedor, L. & Twenge, J. (2015). Generational Diferences are real and useful. Industrial and Organizational Psychology, 8(3), 324–331.

Castaneda, W. L. & Ridgeway, G. (2010). Today’s Police and Sheriff Recruits: Insights from the Newest Members of America’s Law Enforcement Community. Rand.

Charrier, K. (2000). Marketing Strategies for Attracting and Retaining Generation X Police Officers. Police Chief, 12, 45–51.

Duron, A. B. S. (2018). Generational differences among police officers.

Erdős Á. (2019). A kiválasztási eljárás. Diplomamunka. Nemzeti Közszolgálati Egyetem.

Farkas J. (2022). Psychological consequences of PTSD. In Bodnár L. & Heizler Gy. (Eds.), 2nd Fire Engineering & Disaster Management Prerecorded International Scientific Conference. Védelem online (pp. 67–71). Nemzeti Közszolgálati Egyetem.

Farkas J. & Horváth J. (2020). Szervezeti kultúrák és kutatásuk. Nemzeti Közszolgálati Egyetem.

Farkas J. - Sallai J. (2021): 21st Century Challenges and Solutions in the Light of History. Security Horizons, 2(4), 273–279.

Gursoy, D., Geng-Qing Chi, C. & Karadag, E. (2013). Generational differences in work values and attitudes among frontline and service contact employees. International Journal of Hospitality Management, 32, 40–48.

KSH (2019a). Népesség összesen. https://www.ksh.hu/docs/hun/eurostat_tablak/tabl/tps00001.html

KSH (2019b). A teljes munkaidőben alkalmazásban álló köztisztviselők és közalkalmazottak

havi bruttó átlagkeresete a költségvetési intézményekben. https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_evkozi/e_qli012.html

Langhman, B. (2017). Millenials and Improving Recruitment in Law Enforcement. Police Chief. https://www.policechiefmagazine.org/millennials-and-improving-recruitment/

Lindquist, T. (2008). Recruiting the New Millennium Generation: The New CPA. The CPA Journal. https://www.questia.com/magazine/1P3-1543521101/recruiting-the-millennium-generation-the-new-cpa

McCafferty, F. L. (2003). The Challenge of Selecting Tomorrow’s Police Officers from Generations X and Y. Journal of American Academy of Psychiatry Law, 31, 78–88.

Szekrényi P. (2019). ERP blog. http://blog.amtech.hu/blog/page/2/

Raymond, B., Hickman, R. L., Miller, L. & Wong, J. S. (2005). Police Personnel Challenges After September 11: Anticipated Expanded Duties and a Changing Labor Pool. Rand.

Schawbel, D. (2014a). Gen Y and Gen Z Global Workplace Expectations Study.

Schawbel, D. (2014b). The Multi-Generational Job Search Study.

Schawbel, D. (2014c). The High School Carrers.

Tegyey A. (2018). A „Z generáció címke” – Jogos félelmek vagy lehetőség a megújulásra. Rendőrségi Tanulmányok, 3, 81–97.

RAND (2010). Police Recruitment and Retention for the New Millennium. https://www.policechiefmagazine.org/police-officer-recruitment-a-public-sector/

Megjelent
2022-11-28
Hogyan kell idézni
FarkasJ., & MalkócsT. (2022). A rendőri pálya vonzóvá tételének lehetőségei. Belügyi Szemle , 70(3. ksz.), 99-123. https://doi.org/10.38146/BSZ.2022.SPEC.3.6
Rovat
Tanulmányok