Pályakezdőkkel kapcsolatos kompetenciaelvárások a közszolgálatban

Kulcsszavak: utánpótlás, kompetenciamenedzsment, generációk, közszolgálat vs. magánszektor

Absztrakt

Az utóbbi évek kiemelt kormányzati stratégiai célkitűzései között szerepel a közszolgálat személyi állományának megfelelő utánpótlás-biztosítása, a jól felkészült, elkötelezett és elhivatott munkatársak foglalkoztatása. Az utánpótlás-biztosítást támogatja, ha tudjuk, hogy a szervezetek pontosan mit is várnak a pályakezdő munkaerőtől, vagyis definiáljuk a velük kapcsolatos szervezeti kompetenciakövetelményeket. Tanulmányunkban a KÖFOP 2.1.5. keretében elvégzett empirikus kutatás részeredményeinek értelmezésével mutatjuk be, hogy a közszolgálati szervezeteknek milyen alapvető elvárásai vannak az újonnan belépő pályakezdőkkel kapcsolatban. Az empirikus kutatás során interjús és kérdőíves módszerrel dolgoztunk. Az adatgyűjtés eredménye azt mutatja, hogy a megkérdezett válaszadók szerint a szervezetek leginkább a szabálykövetés, a hatékony munkavégzés és a pszichés terhelhetőség kompetenciáját várják el a pályakezdőktől. Kiderült az is, hogy a rendvédelem, a központi közigazgatás és az önkormányzati igazgatás kompetenciaelvárásai között több esetben szignifikáns eltérés van. Ki kell emelnünk továbbá, hogy a megkérdezett válaszadók véleménye szerint a pályakezdők tényleges kompetenciaszintje szinte mindig elmarad a szervezeti elvárásoktól. Kutatási eredményeink alapján fontosnak tartjuk, hogy a közigazgatási és rendészeti szervek kiemelt figyelmet fordítsanak a kompetenciák meghatározására, fejlesztésére, a munkaerő kiválasztásában való alkalmazására, azaz a kompetenciamenedzsment működtetésére. Hangsúlyozva emellett azt is, hogy ha a szervezeti elvárások és a fiatal generáció igényei nem egyeztethetők össze megfelelően, ha nem találkoznak, az nemcsak a munkaerő beillesztésének és megtartásának akadályát vetíti előre, hanem a pályára irányítás, a generációváltás és a közszolgálat versenyképességének problémáját is felveti. 

Hivatkozások

Balassa B. (2009). Rendőrség és társadalom – Egy elhibázott viszony rövid története. Rendvédelmi Füzetek, 10(2), 77–89.

Balassa B. (2016). The Importance of the International Cooperation in the Light of the Experience of the „International Staff Week” by Nups. Kritische Zeiten, 7(1), 2–21.

Erdős Á. (2011). Felelősség a rendvédelemben, múltban és jelenben. Magyar Közigazgatás, 61(2), 118–121.

Malét-Szabó E., Hegyi H., Hegedűs J., Szeles E. & Ivaskevics K. (2017). Rendőri alapkompetenciák az egységes közszolgálati alapkompetenciák tükrében. Rendőrségi Szemle, 1(1), 14–73.

OECD (2017). Hungary: Public Administration and Public Service Development Strategy, 2014-2020, OECD Public Governance Reviews, OECD Publishing, https://doi.org/10.1787/9789264286535-en

Szakács É. (2015). Az egyéni és a szociális kompetenciák szerepe a karrierindításban. Hadtudomány, 25(elektronikus különszám), 85–91. https://www.mhtt.eu/hadtudomany/2015/2015_elektronikus_kulonszam/15_SZAKACS_EDUA.pdf

Szakács G. (2014). Stratégiai alapú, integrált emberi erőforrás gazdálkodás a közszolgálatban – „Közszolgálati Humán Tükör 2013”. (Ágazati összefoglaló tanulmány). Magyar Közlöny Lap- és Könyvkiadó.

Széchenyi I. (2002). Hitel (1828-1829). Neumann Kht. https://mek.oszk.hu/06100/06132/html/index.htm

Tóthné Téglás T. & Hlédik E. (2014). Mit várnak el a nagyvállalatok a pályakezdőktől? In Nagy I. Z. (Szerk.), Vállalkozásfejlesztés a XXI. században: IV. tanulmánykötet (pp. 387-408). Óbudai Egyetem. http://kgk.uni-obuda.hu/sites/default/files/22_TothneTeglasTunde_HledikErika.pdf

Varga E., Szira Z., Boda H. & Hajós L. (2017). A munkaerőpiacon elvárt kompetenciák relevanciájának összehasonlító elemzése a munkáltatók és a felsőoktatásban végzős fiatal munkavállalók aspektusából. Studia Mundi Economica, 4(1), 82–93. https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2017.04.01.82-93

Várhalmi Z. & Tóth I. J. (2012). Diplomás pályakezdők a versenyszektorban – 2011. Várható kereslet, kompetenciák, toborzási nehézségek és intézményi presztízs. MKIK GVI Kutatási Füzetek, 2. 1-39. http://real.mtak.hu/80995/1/kut_fuz_12_2_diploma_2011_120130_.pdf

Megjelent
2021-08-09
Hogyan kell idézni
MagasváriA., & Szakács Édua. (2021). Pályakezdőkkel kapcsolatos kompetenciaelvárások a közszolgálatban. Belügyi Szemle , 69(8), 1411-1427. https://doi.org/10.38146/BSZ.2021.8.6
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok