A tudományfilozófia és a fenomenológia metszéspontján
Gondolatok Vajda Mihály első alkotói korszakáról
Absztrakt
Vajda Mihály a több mint fél évszázadot felölelő életművében időről időre visszatért az akadémiai tudományosság „absztrakt igazsága” és az úgynevezett életvilág „prózai valóságtapasztalata” érzékeny problematikájához. Első alkotói korszakában Vajda az evidencia-kérdést, illetve az analitikus versus szintetikus ítéletek igazságkritériumait vette nagyító alá. Nincsenek örök és megkérdőjelezhetetlen evidenciák, tudományos igazságok, mert a tudomány maga is a változó társadalmi gyakorlat (praxis) része, és a természettudományok, noha az embertől független természetet írják le, illetve próbálják rendszerbe foglalni, mindig egy adott korszak embere számára adott természetet ábrázolnak. A filozófia nem adhatja fel eredeti, az univerzális világértelmezésre irányuló és egyben a társadalmi praxishoz szorosan tapadó küldetését, ezért nem fogadhatja el azt sem, hogy az „egyik tudomány a többi között” szerepébe kényszerüljön. A tanulmány utolsó harmada a tragikusan fiatalon elhunyt Erik Grigorjevics Jugyin Rendszerelmélet és tevékenységelv címmel, a múlt század hetvenes éveiben megjelent munkájának a tudomány és a filozófia kapcsolatát érintő fejezetét elemzi. Jugyin ugyancsak kiáll a filozófiai tudás autonómiája mellett, és azt hangsúlyozza, hogy a filozófia sohasem veszíti el az olyan, alapvetően világnézeti és vallási gyökerű tudásformákkal való kapcsolatát, mint a folklorisztikus és más naiv valóságkonstrukciók.
Hivatkozások
Descola, Philippe 2005. Par-delà nature et culture. Paris, Éditions Gallimard.
Descola, Philippe 2011. Jenseits von Natur und Kultur. Ford. Eva Moldenhauer. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag.
Gadamer, Hans-Georg 2003. Igazság és módszer. Ford. Berényi Gábor. Budapest, Osiris Kiadó. Második, javított kiadás.
Judin, Erik Grigor'evič 2009. Systemansatz und Tätigkeitsprinzip. Methodologische Probleme der modernen Wissenschaft. Ford. Isolda Luschberger-Maschke. In Georg Rückriem (szerk.) Erik Grigor'evics Judin. Berlin, Lehmanns Media. 61-400.
Jugyin, Erik Grigorjevics 1978. Sziszteyemnij podhod i princip gyejatyelnosztyi. Metodologgicseszkije poblemi szovromennoj nauki. Moszkva.
Jugyin, Borisz Grigorjevics (szerk.) 2010. Erik Grigorjevics Jugyin. Moszkva, ROSSZPEN. Főleg 5-142.
Lurija, Alekszandr 1975. A pszichológia mint történettudomány. Ford. Józsa Péter. In uő: Válogatott tanulmányok. Budapest, Gondolat Kiadó. 17-42.
Motrosilova, Nelli 1976. Fenomenológia. Ford. Zalai Edvin. In M. Sz. Julina (szerk.) A polgári filozófia a XX. században. Budapest, Kossuth Könyvkiadó. 207-249.
Quine, Willard van Orman 1999. Az empirizmus két dogmája. Ford. F. Szabó István. In Forrai Gábor - Szegedi Péter (szerk.) Tudományfilozófia. Szöveggyűjtemény. Budapest, Áron Kiadó. 131-151.
Seidel, Helmut 1966. Vom praktischen und theoretischen Verhältnis der Menschen zur Wirklichkeit. Deutsche Zeitschrift für Philosophie. 14/10. 1177-1191. https://doi.org/10.1524/dzph.1966.14.10.1177
Thomas, Michael 1987. Edmund Husserl. Zur Genesis einer spätbürgerlichen Philosophie. Berlin, Akademie Verlag.
Vajda Mihály 1993. A posztmodern Heidegger. Budapest, T-Twins Kiadó, Lukács Archívum.
Vajda Mihály 2013. Fiatalkori írások. Pozsony, Kalligram Kiadó.
Vajda Mihály 2013a. Marxizmus és praxisfilozófia. In Vajda 2013. 15-57.
Vajda Mihály 2013b. Objektív természetkép és társadalmi praxis. In Vajda 2013. 127-146.
Vajda Mihály 1975. Marxismus, Existenzialismus, Phänomenologie. Ein Dialog. In Individuum und Praxis. Positionen der Budapester Schule. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag.
Veljak, Lino (szerk.) 2014. Gajo Petrović, Filozof iz Karlovaca. Zagreb, Hrvastsko filozofska društvo.
Wittich, Dieter 2001. Lenins Buch "Materialismus und Empiriokritizismus". In Gerhardt Volker, Hans-Christoph Rauh (szerk.) Anfänge der DDR-Philosophie. Beerlin, Ch. Links Verlag, Berlin.